Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Studier

Flere vil studere mediefag

Årets søkertall er klare.

Kameramann på idrettsarrangement
POPULÆRE MEDIEFAG: Infomedia tilbyr flere utdanninger innen media.
Foto/ill.:
Photo by Norbert Braun on Unsplash

Hovedinnhold

Det knytter seg alltid stor spenning til søkertallene til høyere utdanning fra Samordna opptak og de lokale masteropptakene.

Årets tall ble offentliggjort mandag 28. april, og viste en klar økning for flere av instituttets medierettede studieprogrammer.

Programmene, hjemmehørende ved Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia), som økte mest i antall søkere i 2025 var:

Infomedia har også tre programmer på topp 10-listen over flest søkere per studieplass ved UiB (Infomedia-programmer uthevet under):

Topp 10: Antall førstevalgssøkere per studieplass

  1. Film- og TV-produksjon
  2. Psykologi, profesjonsstudium
  3. Medisin
  4. Journalistikk
  5. Arbeids- og organisasjonspsykologi
  6. Rettsvitenskap
  7. Samfunnsøkonomi, årsstudium
  8. Generell psykologi
  9. Medie- og interaksjonsdesign
  10. Odontologi

Norges mest populære journalistikkutdanning

Det skal her nevnes at bacheloren i journalistikk ved instituttet er den journalistikkutdanningen med flest søkere i hele Norge per studieplass.

I tillegg opplever som vanlig bachelorprogrammene i film- og TV-produksjon og medie og interaksjonsdesign gode søkertall med 217 og 155 søkere på henholdsvis 22 og 33 studieplasser.

De datafaglige utdanningene ved instituttet, som inkluderer informasjonsvitenskap (bachelor og master), kognitiv vitenskap og kunstig intelligens opplever noe nedgang i antall søkere sammenlignet med fjoråret, men har fremdeles markant flere søkere enn antall studieplasser. Konkurransen om å få opptak er altså like levende som alltid på disse programmene, som har opplevd betydelige søknadsøkninger de siste årene.