Styre og ledelse
Arrangement

Jubileumsmarkering: 150 år siden oppdagelsen av leprabasillen

I 2023 er det 150 år siden oppdagelsen av Leprabasillen, det skal markeres med flere arrangementer i løpet av året og 28. februar inviterer vi til jubileumsmarkering i Universitetsaulaen.

Bilde av Armauer Hansen mens han arbeider
UiB

Gerhard Henrik Armauer Hansens er «uten sammenlikning den mest berømte norske lege gjennom tidene» (Norsk biografisk leksikon). Den største bragden var oppdagelsen av leprabasillen, M.leprae, først observert 28. februar 1873.

Oppdagelsen representerte et medisinsk paradigmeskifte da den for første gang viste at en bakterie er årsak til kronisk sykdom. Den representerte også et epidemiologisk gjennombrudd med konsekvenser for forebyggende medisin og helselovgivning i Norge, og globalt.

Fortsatt relevante problemstillinger

Armauer Hansens forskning representerte innsats i Nobelprisklasse, og sykdommen omtales i mange land som «Hansen’s disease».

Mange av problemstillingene Armauer Hansen diskuterte er fremdeles relevante, som forholdet mellom individets frihet og kollektivets rett på beskyttelse i møte med smittsom sykdom. 150 år etter oppdagelsen er lepra fremdeles et folkehelseproblem i flere land.

Universitet i Bergen inviterer med dette til den offisielle norske markeringen av jubileet.

10:15: Dørene åpner
11:00: Programmet starter

Konferansier: Per Bakke, dekan ved Det medisinske fakultet
Musikk: Studentersangforeningen, tenor Olve Gaugen og pianist Herman Lieberg Christoffersen, Griegakademiet

Velkomst

• Margareth Hagen, rektor, Universitetet i Bergen

Hilsner

• Tedros Ghebreyesus, generaldirektær, Verdens Helseorganisasjon (video)
  • Ingvild Kjerkol, helse- og omsorgsminister i Norge (video)
  • Linn Kristin Engø, ordfører i Bergen

Oldefar, familien og meg

• Abbi Patrix, historieforteller og Armauer Hansens oldebarn

Oppdagelsen: kontekst og betydning (samtale)

• Lorentz Irgens, prof. em., Universitetet i Bergen
  • Baard Skogrand, førstekonservator, Bymuseet i Bergen

Lepra i dag - vitnesbyrd

• Kofi Nyarko, president, IDEA Ghana
  • Paula Brandão, koordinator, Morhan Research Center, Brasil

Refleksjoner og veien videre

• Yohei Sasakawa, WHO Goodwill Ambassador for Leprosy Elimination og styreleder, Nippon Foundation

Dagens utfordringer, og hvordan de skal møtes

• Lia Tadesse, helseminister i Ethiopia (video)

Lepra, etikk og prioriteringer

• Ole Frithjof Norheim, leder, Bergen Center for Ethics and Priority Setting in Health

Lepra og menneskerettigheter

• Jostein Hole Kobbeltvedt, daglig leder, Raftostiftelsen

Det blir også en webcast for et internasjonalt publikum fra klokken 13:00, i samarbeid mellom Universitetet i Bergen og Sasakawa Leprosy (Hansen's Disease) Initiative. Klikk her for mer informasjon og for registrering til webcasten.

Du kan lese mer om jubileet her: https://hansen2023.org