Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Den store formidlingsprisen 2019

Inga når toppen med formidling i sekken

Det er ingen motsetning mellom å hoppe på trampoline på "Newton" og beskrive relativitetsteorien i det konservative tidsskriftet Minerva, mener fysiker Inga Strümke. Nå verdsettes innsatsen med Den store formidlingsprisen for 2019.

Inga Strumke
NEPAL: Inga Strümke var i mai på en lengre reise til fjellområdene i Nepal.

Den store formidlingsprisen er opprettet av fakultetsstyret for å stimulere ansatte og studenter til å prioritere formidling i det daglige. Prisen ble delt ut av dekan og juryleder Helge Dahle under bachelorseremonien i Universitetsaulaen torsdag 6. juni 2019.

Gratulerer! Hvordan føles det å være den første ved MatNat-fakultetet som tildeles Den store formidlingsprisen?

— Tusen takk! Det føles rett og slett helt fantastisk. Jeg synes jo at formidling er utrolig gøy, mye fordi jeg liker å prate om ting jeg er synes er spennende og merker at folk vil høre om, men også fordi jeg synes det er et viktig samfunnsoppdrag.

Jeg synes vitenskapsformidling er en viktig måte for forskere å bidra til det opplyste samfunn, og en fin ting å kunne gi
tilbake til samfunnet som tross alt lar meg få forske på hvordan universet fungerer, maskinlæring og alt mulig rart.

Inga Strümke i Universitetsaulaen

Inga Strümke mottok Formidlingsprisen i Universitetsaulaen, under Bachelorseremonien 2019.

Thor Brødreskift, UiB

Bildet viser deg på en fjelltur i Nepal. Hvem er du som person?

— Som person er jeg vel en sprettball - både med tanke på energinivå og impulskontroll. Jeg har ikke veldig skarpe skiller mellom jobb og fritid, det vil si jeg tenker på "jobb" døgnet rundt, og har funnet ut at for eksempel lange løpeturer egner seg bra til å løse fysikkproblemer.

Inga er veldig flink til å formidle vanskelige og store temaer i fysikken på en lettfattelig og underholdende måte.

Sitat fra nominasjonsbegrunnelse

Jeg er skikkelig glad i lange turer - det være seg løping, klatring, padling, ski, sykkel - siden jeg synes de både tømmer og fyller hodet på en fantastisk måte. Og så trenger jeg alle endorfinene jeg kan få for å overkomme både stress, press og det akademisk velkjente impostor syndrome.

Må man være skrudd sammen på en spesiell måte for å evne å formidle samtidig som man er en seriøs fagperson?

— Dette er et veldig godt spørsmål. Jeg tror ikke at man må være skrudd sammen, altså født, på en spesiell måte, men det må kanskje læres. Og jeg er ikke helt sikker på at jeg selv har knekt koden altså!

Inga har engasjert seg i formidling helt siden hun begynte på UiB, og hun har truffet veldig bredt; barn, voksne, potensielle studenter og konservative intellektuelle

Sitat fra nominasjonsbegrunnelse

— Jeg tror at mange akademikere er redde både for å si ting som er feil, og for å virke useriøse når de gjør de forenklingene som ofte er helt nødvendige for å gjøre forskning tilgjengelig.

Når det gjelder det første, er jeg overbevist om at det går helt fint selv om man skulle si noe feil. Særlig som forskere kan vi godt innrømme at vi ikke alltid vet alt, og at det viktige er å innse når man gjør feil og vite hvordan man finner ut hva som er riktig. Kanskje politikere kan la seg inspirere av oss der også.

Inga formidler på en måte som gjør fysikk tilgjengelig og morsomt

Sitat fra nominasjonsbegrunnelse

— Når det gjelder forenklingene, prøver jeg alltid å ikke undervurdere mottakerne mine, og så får jeg heldigvis tilbakemelding hos programledere og journalister før jeg blir helt umulig å forstå. Formidling er ikke enkelt!

Du har bidratt mye i fora utenfor UiB. Hvilke erfaringer har du gjort  deg gjennom å være alt fra folkelig i NRK P1, humorist-akademiker i Abels tårn til å forklare gravitasjonsbølger i Bergens Tidende?

— Den beste erfaringen er hvor mange der ute som lurer på ting, at de fleste klarer å forstå langt mer enn de tror og ikke minst gleden av å gi aha-følelsen. På andre siden av skalaen har jeg vært nødt til å erfare at man ikke kan stikke seg ut uten å få litt motgang - men jeg får så mye støtte både fra fagmiljøet og universitetet at det går helt fint om noen der ute synes forklaringene mine er tøysete.

Abels tårn
Faksimile: NRK

Hva er ditt beste formidlingstips til andre?

— Ikke vær redd, og tenk at du forklarer det til mamma, fastslår Inga Strümke.

Her er flere eksempler på utadrettet formidling fra Inga Strümke: