Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

– Å motta TMS Starting Grant er et stort privilegium

Willem van der Bilt får et Starting Grant på 9,9 millioner kroner av Trond Mohn stiftelse.

Willem van der Bilt
Daglig leder i Trond Mohn stiftelse, Sveinung Hole overrekker TMS Starting Grant til Willem van der Bilt.
Helge Skodvin, TMS

Willem van der Bilt kan juble for en tidlig julegave fra Trond Mohn stiftelse, og tildeling til prosjektet «PASTFACT».

– Som mange vet, er Arktis et av områdene på planeten som blir hurtigst oppvarmet. Mindre kjent er det at regionen også blir mye våtere. Disse endringene vil ha global innvirkning, sier han.

Ifølge van der Bilt er det stor usikkerhet knyttet til dagens modeller for å måle denne utviklingen. Prosjektet vil bruke nye teknikker og modeller for å forbedre kunnskapen på feltet.

– Resultatene vil kunne hjelpe samfunnet til å være bedre forberedt på de globale konsekvensene av arktiske klimaendringer. Særlig ved å svare på om økt snøfall kan bidra til å kompensere for issmelting i en varmere fremtid og dermed forsinke stigningen i havnivået, sier van der Bilt, som også er tilknyttet Bjerknessenteret for klimaforskning.

– Å motta TMS Starting Grant er et stort privilegium og en akademisk drøm som går i oppfyllelse. Denne muligheten er det beste springbrettet man kan ønske seg som en forsker tidlig i karrieren. Tildelingen vil også gjøre det mulig for meg å utnytte og fremme det unike analytiske potensialet ved vertsinstituttet mitt – Institutt for geovitenskap.