Det medisinske fakultet
Gjesteforelesning

Falch-forelesningen 2024: Professor Jakub Abramson

Velkommen til årets Falch-forelesning av professor Jakub Abramson fra The Weizmann Institute of Science, titulert "From broken immune tolerance to broken teeth – the role of autoimmune regulator".

Jakub Weizmann portrettfoto
Professor Jakub Abramson.
The Weizmann Institute of Science

Professor Jakub Abramson har på få år markert seg som en av de absolutt ledende i immunologisk forskning. I en rekke banebrytende arbeider har han vist hvordan proteinet autoimmun regulator (AIRE) er en viktig for utvikling av sentral immunologisk toleranse i tymus og hvordan brudd på denne toleransen fører til autoimmun sykdom.

Med utgangspunkt i kliniske problemstillinger har Abramson ved hjelp av avanserte musemodeller og pasientmaterialer kartlagt nye sykdomsmekanismer blant annet hvordan autoimmunitet disponerer for kroniske candidainfeksjoner og hvordan immunsystemet kan ødelegge tannemaljen. Kom og hør på en spennende fortelling om immuntoleranse, autoimmun sykdom og tenner.

Det blir servert lunsj - påmelding her: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=17007028