Middelalderklyngen
nettverksmøte

Research Focus Forum: European Cultural Heritage

Forskere fra Arqus-universitetene er velkomne til Bergen i november 2021.

Bryggen i Bergen
Det vil bli arrangert et Research Focus Forum (RFF) rundt temaet europeisk kulturarv i Bergen 1. november 2021.
Colourbox

Middelalderklyngen ved Universitetet i Bergen organiserer et Research Focus Forum (RFF) med temaet "European Cultural Heritage" 1.–3. november 2021. Vi inviterer forskere fra Arqus-universitetene, i alle faser av karrieren, til å delta.

Research Focus Forum (RFF) vil gi deltakerne muligheten til å dele interesser og mål, utveksle ideer og identifisere felles interesser som kan føre til felles forskningsaktiviteter.

Research Focus Forum starter med et nettverksmøte 1. november for forskere som arbeider med temaer knyttet til europeisk kulturarv.

Etter en felles lunsj og introduksjon, vil møtet omfatte korte presentasjoner av forskningsinteresser, potensielle prosjekter og mulige samarbeidsområder. Deretter vil deltakerne delta i mer spissede gruppediskusjoner basert på felles forskningsinteresser. Til slutt vil vi møte finansieringseksperter fra Universitetet i Bergen for å diskutere søknadsprosesser og finansieringsmuligheter.

For å legge til rette for samtaler og fremtidig samarbeid, oppfordrer vi Arqus-deltakere til å sende en kort presentasjon (400 ord eller mindre) av sine forskningsinteresser, prosjektideer og/eller områder for mulig samarbeid, via dette registreringsskjemaet.

Mulige temaer for gruppediskusjoner vil bli skreddersydd etter deltakernes interesse og kan omfatte:

• Kulturarv og bærekraft
  • Kulturarv og formidling av kulturarv
  • Digitale strategier for kulturarv

Forskningsforumet fortsetter 2. og 3. november med en konferanse med tittelen The City in Time: Space, Culture and Heritage.

Denne konferansen setter urban europeisk kulturarv i fokus og vil fremheve den rike kulturarven til vertsbyen. Kvelden 2. november tilbys en byvandring som vil gi en visuell presentasjon av konferansetemaer. Byvandringen blir ledet av tidligere UNESCO-leder for bærekraftig kulturarv og miljøforvaltning, professor Geir Atle Ersland. Deretter vil deltakerne bli ønsket velkommen på en mottakelse i et av byens fremtredende kulturarvsteder, den middelalderske kongesalen Håkonshallen.

"The City in Time" bringer sammen akademikere, politiske beslutningstakere, byplanleggere, arvsledere og publikum for å utvikle løsningsorienterte samtaler. For dette formålet blir det god plass til spørsmål, diskusjoner og livlig debatt. Vi tror at denne konferansen vil tjene som en modell for hvordan forskere kan samarbeide med politikere og interessenter i forvaltning av kulturminner, slik at vi sammen kan utvikle offentlig engasjerte forskningsprosjekter og forskningsinformert politikk.

Programmet avsluttes med en åpen paneldebatt om presserene tema relatert til historiske byer og deres byutvikling

Medlemmer av Research Focus Forum inviteres til å sende arrangørene en poster som vil bli vist under hele konferansen, og som blir en del av en postersesjon på konferansen. Denne sesjonen vil belyse forskning knyttet til urbanisering og kulturarv.

Vær oppmerksom på at antall deltakere på nettverksmøtet vil være begrenset til 20.