UiB-studenter fikk stipend av TV2

Seks masterstudenter ved UiB fikk onsdag utdelt TV2s studentstipend. Formålet er blant annet å bygge kunnskap og kompetanse med høy relevans for mediebransjen.

UiB-studenter fikk stipend av TV2
Masterstudentene (fv.) Bia Sjøvoll, Marianne Borchgrevink-Brækhus, Johanna M. Husebye, Johanne M. Christensen Ågotnes (ikke tilstede på bildet), Sara Pedersen Stene og Fredrik Jensen ble 16. januar de første mottakerne av TV2s studentstipend. Sjefsredaktør/adm.dir. i TV2, Olav Sandnes, delte ut stipendet.
Ole Marius Kvamme, UiB

- Det er veldig stas å få dette stipendet, som vi ser som en bekreftelse på at prosjektene våre er interessante også for andre enn oss selv. Stipendet gir en ekstra motivasjon i det videre arbeidet, sier Bia Sjøvoll og Marianne Borchgrevink-Brækhus, som nå er inne i sitt siste semester som masterstudenter på medievitenskap ved UiB.

- I tillegg kommer midlene godt med økonomisk, og vi blir mindre avhengige av deltidsjobb. Det å slik kunne kjøpe seg mer tid til prosjektene våre er en stor fordel i denne fasen av arbeidet, slår de to fast.

Sjøvoll sitt prosjekt handler om hva som ligger i det å ha tillit til nyhetsmedier, mens Borchgrevink-Brækhus ser på nordmenns nyhetsinteresser i norske medier, med fokus på klikk.

De to tok imot TV2s studentstipend 16. januar, sammen med Johanna M. Husebye, Johanne M. Christensen Ågotnes, Sara Pedersen Stene og Fredrik Jensen (se faktaboks for mer info).

Rekruttering og kompetansebygging

Tv2s studentstipend er en del av samarbeidsavtalen mellom Universitetet i Bergen og TV2 i Media City Bergen, og dette var første gang stipendene ble delt ut. Samlet er stipendene på 100 000 kroner, og blir tildelt mastergradstudenter ved de forskjellige studiene på Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Formålet er å styrke rekrutteringen til medie- og teknologiutdanninger ved Universitetet i Bergen, og slik bidra til å bygge kunnskap og kompetanse med høy relevans for mediebransjen i regionen.

- Dette stipendet er enda en milepæl i historien om Media City Bergen og det unike kunnskapsmiljøet vi er i ferd med å skape her, sa leder for Institutt for informasjons- og medievitenskap, Leif Ove Larsen.

Han var klar på at miljøet i MCB er ideelt for å skape tette bånd mellom studentene og mediebransjen rundt, og takket TV2 for samarbeidet om studentstipendet.

- Nye krav til mediestudenter

Sjefsredaktør/adm.dir. i TV2, Olav Sandnes, stod for overrekkelsen av stipendene.

Sandnes fortalte om en mediebransje i store endringer, der digital og teknologisk kunnskap stadig blir viktigere for at mediene skal kunne gjennomføre sitt samfunnsoppdrag på en god og tillitsvekkende måte.

- Journalistikken utvikler seg raskt, og det er helt andre krav til mediestudenter nå enn tidligere. Blant annet forventer arbeidslivet at nyutdannede studenter har god teknologisk og digital kompetanse, og derfor er disse stipendene viktige også for oss i TV2, sa han, og la til:

- Studentene her i Media City Bergen kan bringe ny kompetanse som flytter bransjen fremover. Dere som studerer her har en viktig jobb foran dere, og jeg håper å se flere av dere på jobb i TV2-lokalene om noen år.

Tøff konkurranse om stipender

Ole J. Mjøs er faglig leder for UiB i MCB og leder av stipendkomiteen. Han fortalte at det hadde vært tøff konkurranse om stipendene, og roste prosjektene som kom igjennom nåløyet.

I begrunnelsen fra komitéen kan man lese følgende om prosjektene:

"... Dette dreier seg om godt planlagte, gjennomførbare, ambisiøse, nytenkende, faglig forankrede, og ikke minst tematisk høyst relevante prosjekter. Gjennom prosjektbeskrivelsene viser studentene faglig innsikt og ambisjoner, entusiasme og nysgjerrighet for å skape ny kunnskap og kompetanse i tråd med et hovedmål med TV2-stipendet: Å bidra til å bygge kunnskap og kompetanse med høy relevans for mediebransjen i regionen".

De første mottakerne av TV2s studentstipend er:

• Bia Sjøvoll, master i medievitenskap, for et prosjekt om tillit til nyhetsmedier.
  • Marianne Borchgrevink-Brækhus, master i medievitenskap, for et prosjekt om "Klikkets betydning"; en analyse av nyhetslesning i norske aviser.
  • Johanna M. Husebye, master i undersøkende journalistikk, for et journalistisk graveprosjekt.
  • Et samlet stipend til Medie- og interaksjonsdesignstudentene Johanne M. Christensen Ågotnes, Sara Pedersen Stene og Fredrik Jensen, for prototype- og teknologiutvikling i samarbeid med TV2.