Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Infomedia logo

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Rapportlansering
bilde av rapportfremside

Reuters Digital News Report 2025: Norsk nyhetsbruk

17.juni ble Reuters Digital News Report 2025 lansert - verdens største måling av nyhetsbruk. Den norske delrapporten er skrevet av Janne Bjørgan og Maria Thomassen og Hallvard Moe fra UiB, og ble presentert av Moe i Fritt Ords lanseringsseminar.

Nyhet
Media City Bergen

Sammen for å skape en ansvarlig medieframtid

SFI MediaFutures får to nye partnere. DN Media Group og den norske oppstartsbedriften Factiverse blir nå en del av forskningskonsortiet. Begge deler et tydelig mål: å utvikle ansvarlig, fremtidsrettet teknologi for mediebransjen.

Nyhet
Bilde av Åpen dag-arrangement i MCB

Sjekk planen for årets masterforsvar

Nå skal masterkandidatene våre forsvare oppgavene sine. Se hvem, når og hvor her.

Studier
Kameramann på idrettsarrangement

Flere vil studere mediefag

Årets søkertall er klare.

Nyhet
Norges ambassade i Brussel

Med søkelys på journalistikkens utfordringer i Brussel

Sannheten er på valg, og journalistikken er i frontlinjen – kan den fortsatt forsvare demokratiet i en tidsalder med kunstig intelligens og desinformasjon? Det er spørsmålet Universitetet i Bergen og Medieklyngen Norge reiser når det arrangeres fagdag i Brussel.

Sist utgitte bøker

Schibsted: The Digital Transformation of a Nordic Media Giant (2025) - Ole Mjøs

Når musikken tek form - Om skapande praksisar i musikk (2025) - Anja Nylund Hagen, Ragnhild Torvanger Solberg, Torgeir Uberg Nærland og Michael Francis Duch (red.)

Håndbok i innovasjon for studenter (2025) - Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Gulbrandsen, Julie Sofie Berntsen, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood