Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Studenter på medie- og interaksjonsdesign i undervisningssituasjon.

Vil du studere mediefag og IKT-fag?

Instituttet tilbyr studiene informasjonsvitenskap, medier og kommunikasjon, journalistikk, TV-produksjon, medie- og interaksjonsdesign, kunstig intelligens og kognitiv vitenskap.

Vi holder til i Fosswinckelsgate 6 og i medieklyngen Media City Bergen. Studietilbudene er tett knyttet til et aktivt og internasjonalt orientert forskningsmiljø. Instituttet driver en rekke forsknings- og innovasjonsprosjekt.

Studier
Illustrasjonsbilde IT

Infomedia-studier på topplister

To av de åtte IT-studiene i Norge med høyest poenggrense er på Infomedia. Og journalistikk-studiet er på topp på sin liste.

Masteroppgave
Illustrasjonsbilde

Davids masterprosjekt kan forbedre filmanbefalingssystemer

I sin masteroppgave, gjort i samarbeid med TV2 og MediaFutures, bruker David Kvasnes Olsen visuell analyse av filmer som en måte å forbedre filmanbefalingssystemer.

Få nye digitale ferdigheter på 1-2-3
Illustrasjon av studenter med PCer som tenker på fagtermer. Påmelding for høstens emner nå åpen.

DIGI emnepakken høsten 2022 - Påmelding åpen!

Bygg digital forståelse kunnskap og kompetanse i temaer som kunstig intelligens, personvern, IKT-sikkerhet, programmering og algoritmer, og forståelse og bruk av data

ERC CONSOLIDATOR GRANT
ERC til Hallvard Moe

Skal kartlegge vår informasjonsberedskap med fersk ERC

Kor budde er kvar enkelt av oss til å skaffe oss rett informasjon og engasjere oss når det trengs? Medieprofessor Hallvard Moe får prestisjestipendet ERC Consolidator Grant frå EU for å betre skjøne vanlege folk si evne til å skaffe seg informasjon og engasjere seg i demokratiet.

Utveksling
Bilde Anine på benk

Anine fra medie- og interaksjonsdesign forteller om sitt utvekslingsopphold i Utrecht

Anine Hamre Jakobsen er student på siste året i en bachelorgrad i medie- og interaksjonsdesign, og høsten 2021 reiste Anine på utveksling til Utrecht i Nederland. ...

Sist utgitte bøker

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood

Ways of Seeing in the Neoliberal State (2021) -  Asbjørn Grønstad

The Palgrave Handbook of Image Studies (2021) - bidrag fra Asbjørn Grønstad og Øyvind Vågnes

Kingdom of Nokia - How a Nation Served the Needs of One Company (2021) - Carl-Gustav Lindén

"Sport and National Culture in Swedish Film”, i boken Sport, Film and National Culture (2021) – Peter Dahlén

Silicon Valley och makten över medierna (2020) - Carl-Gustav Lindén

The Paradox of Transgression in Games (2020) - Torill Elvira Mortensen, Kristine Jørgensen

Rethinking Art and Visual Culture - The Poetics of Opacity (2020) - Asbjørn Grønstad

Immersuve Journalism as Storytelling - Ethics, Production and Design (2020) - Turo Uskali, Astrid Gynnild, Sarah Jones, Esa Sirkkunen

Informerte borgere? (2020) - Hallvard Moe, Jan Fredrik Hovden, Brita Ytre-Arne, Tine U. Figenschou, Torgeir U. Nærland, Hilde Sakariassen og Kjersti Thorbjørnsrud

Logo for MediaFutures

Institutt for informasjons- og medievitenskap er vertskap for MediaFutures. MediaFutures er et Senter for forskningsrdrevet innovasjon finansiert av Forskningsrådet og industripartnere.