Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Illustrasjonsbilde Infomedia

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Nyhet
Anastasiia Klimashevskaia

Stipendiats KI-forskning vekker bred oppmerksomhet

Ved Infomedia og SFI MediaFutures senteret forsker PhD-kandidat Anastasiia Klimashevskaia på popularitetsskjevhet – tendensen til at AI-systemer forsterker det som allerede er populært. Den nyeste publikasjonen hennes har fått betydelig oppmerksomhet siden utgivelsen for ett år siden, med over 12...

Studier
BIFF logo

Infomedia-studenter anerkjent på BIFF 2025

En gruppe andreårs bachelorstudenter i film- og TV-produksjon ved Infomedia mottok hederlig omtale under Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) for kortdokumentaren "Det flytende nabolaget". Filmen ble produsert som en del av studentenes studieløp ved instituttet.

Nyhet
SUJO illustrasjonsbilde

Regjeringen øker satsingen på Senter for undersøkende journalistikk

Regjeringen foreslår i budsjettforslaget for 2026 4,95 millioner kroner til Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen. Det er en økning på 1,95 millioner kroner.

Nyhet
Samia Touileb

Samia Touileb hedres med Formidlingsprisen 2025 og opptak i Akademiet for yngre forskere

Få forskere klarer å gjøre avansert teknologi og forskning forståelig for folk flest, og enda færre klarer å gjøre det både omfattende og av høy kvalitet med humor og presisjon. Førsteamanuensis Samia Touileb er en av dem. Nå får hun to store anerkjennelser for sitt arbeid: Hun er tildelt...

Forskning
Kultur

Hvem er kulturens ikke-brukere? Et nytt forskningsprosjekt skal finne svar

Deler av den norske befolkningen benytter sjelden – eller aldri – de offentlig finansierte kulturtilbudene. – Dette er en utfordring for en kulturpolitikk som har som mål å bidra til gode og rike liv for alle gjennom kultur, sier professor Torgeir Uberg Nærland. Han skal nå lede et...

Sist utgitte bøker

Schibsted: The Digital Transformation of a Nordic Media Giant (2025) - Ole Mjøs

Når musikken tek form - Om skapande praksisar i musikk (2025) - Anja Nylund Hagen, Ragnhild Torvanger Solberg, Torgeir Uberg Nærland og Michael Francis Duch (red.)

Håndbok i innovasjon for studenter (2025) - Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Gulbrandsen, Julie Sofie Berntsen, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood