Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Infomedia logo

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Nyhet
Media City Bergen

Millionstøtte fra Amediastiftelsen til forskning på undersøkende journalistikk

Institutt for informasjons- og medievitenskaps Senter for Undersøkende Journalistikk har fått finansiering fra Amediastiftelsen til et toårig utviklingsprosjekt som skal styrke og videreutvikle undersøkende journalistikk i lokalaviser over hele Norge.

Studier
Kameramann på idrettsarrangement

Flere vil studere mediefag

Årets søkertall er klare.

Nyhet
Norges ambassade i Brussel

Med søkelys på journalistikkens utfordringer i Brussel

Sannheten er på valg, og journalistikken er i frontlinjen – kan den fortsatt forsvare demokratiet i en tidsalder med kunstig intelligens og desinformasjon? Det er spørsmålet Universitetet i Bergen og Medieklyngen Norge reiser når det arrangeres fagdag i Brussel.

Kunstig intelligens
Barbara Wasson, Marija Slavkovik, Andreas Opdahl

Tre Infomedia-initiativ i finalen om nasjonalt KI-senter

Det er med stor glede vi kan informere om at tre initiativ tilknyttet vårt institutt er blant de 19 utvalgte forskningsmiljøene i hele landet som har gått videre til finalerunden i konkurransen om å bli nasjonale forskningssentre for kunstig intelligens. – En fantastisk nyhet, sier Andreas Opdahl,...

Studier
Animasjon av en hjerne

Visste du at UiB hadde Norges første KI-bachelor?

Først ute med banebrytende kompetanse. Denne bacheloren gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet.

Sist utgitte bøker

Når musikken tek form - Om skapande praksisar i musikk (2025) - Anja Nylund Hagen, Ragnhild Torvanger Solberg, Torgeir Uberg Nærland og Michael Francis Duch (red.)

Håndbok i innovasjon for studenter (2025) - Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Gulbrandsen, Julie Sofie Berntsen, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood