MINISTERMØTE

UiB-studenter i møte med utenriksministeren

Utenriksminister Anniken Huitfeldt besøkte Universitetet i Bergen for å snakke om norsk sikkerhetspolitikk og Ukraina-krisen for masterstudenter fra sampol og juss.

Huitfeldt, UiB.
Utenriksminister Anniken Huitfeldt var glad for å møte UiB-studentene. Hun vil gjerne komme igjen.
Kim E. Andreassen

Utenriksminister Anniken Huitfeldt fikk møte et trettitalls engasjerte studenter ved Det juridiske fakultet og Institutt for sammenlignende politikk, på Dragefjellet onsdag 9. februar. Studentene fikk spørre ministeren blant annet om krisen i Ukraina, Norges dialog med Kina om menneskerettigheter og om hvordan Norge jobber for å hjelpe og støtte andre land i demokratibygging.

– Ikke bare var det utrolig gøy å få høre om sikkerhetspolitikk direkte fra Huitfeldt, men også stas å få muligheten til å spørre om våre egne interesseområder og hvordan de håndteres i praksis, sier masterstudent ved sampol Nora Elvestad Reinsnes.

Anniken Huitfeldt
Kim E. Andreassen

– Juss er viktig for utenrikspolitikken

Utenriksministeren påpekte at rettsvitenskap er svært viktig for utenrikspolitikken.

– Ettersom vi har valgt å forsvare lov og rett i utenrikspolitikken i så stor grad som vi gjør, så er vi avhengige av å ha sterke folkerettsmiljøer i Norge. Det har vi takket være gode jussutdanninger, sier Huitfeldt.

Dekan Karl Harald Søvig påpeker at UiB har et sterkt miljø innen folkerett

– Folkerett er en viktig del av jusstudiet, sammen med menneskerettigheter. For Norges del er det ikke tvil om at EØS-rett har blitt viktigere i denne sammenheng. Vi har tradisjon for å være sterke på alle disse områdene, sier Søvig.

Sampolstudenter UIB.
Nora Elvestad Reinsnes

En utenriksminister med drøm om sampol

Til særlig glede for sampol-studentene, fortalte Huitfeldt at da hun gikk på videregående var planen og drømmen å studere sampol i Bergen, noe som til og med stod skrevet på russeluen. Selv om det ikke ble sampol-studier på henne så var det likevel en glede å snakke for studentene, ifølge ministeren.

– Det var veldig gøy å møte studentene og skulle gjerne ha vært her lenger, men jeg håper på å komme tilbake snart, sier Anniken Huitfeldt.

Anniken Huitfeldt på besøk til UiB
Utenriksminister Anniken Huitfeldt ble tatt i mot av (f.v.) instituttleder Leiv Marsteintredet, dekan Karl Harald Søvig og prorektor Pinar Heggernes. Foto: Kim E. Andreassen.