Centre for Cancer Biomarkers
æresdoktorat

Professor Bruce Zetter blir æresdoktor ved Universitetet i Bergen

Universitetet i Bergen har utnevnt 10 nye æresdoktorer, deriblant kandidaten nominert fra CCBIO og Det medisinske fakultet, Professor Bruce Zetter, Charles Nowiszewski Professor of Cancer Biology fra Harvard Medical School. Professor Zetter er godt kjent for CCBIO-miljøene, både som rådgiver i CCBIO Scientific Advisory Board, og gjennom CCBIO-VBP INTPART-samarbeidet.

Pionér innen kreftforskning

Bruce R. Zetter, Ph.D. er Charles Nowiszewski-professor i kreftbiologi ved Harvard Medical School (Boston, USA). Dr. Zetter har vært kreftforsker i mer enn 40 år og regnes som en pioner innen angiogenese (dannelse av nye blodkar) og metastasering (spredning) ved kreft. Han har jobbet tett med Dr. Judah Folkman ved Vascular Biology Program (Boston Children's Hospital og Harvard University), og han er kreditert for å ha kartlagt cellemigrasjonens rolle i utviklingen av spredning ved ulike kreftformer. Han har utviklet nye biomarkører for å forutsi sykdomsforløp for pasientene, og han har etablert nye behandlingsformer for vaskulære misdannelser og for behandling av aggressiv kreftsykdom.

Dr. Zetter er kjent for sin kreativitet og unike undervisningsevne, og hans publikasjoner og formidling har tydelig forandret tenkningen i kreftforskningsmiljøet. I tillegg til sin forskningsvirksomhet har Dr. Zetter vært Chief Scientific Officer og Vice President for forskning ved Boston Children’s Hospital, og han er rådgiver for en rekke bioteknologiselskaper og akademiske institusjoner over hele verden, inkludert SFF Centre for Cancer Biomarker CCBIO ved UIB.

– Jeg er svært glad for at nominasjonen av Bruce R. Zetter førte fram og at han nå vil bli utnevnt som æresdoktor ved UIB, sier CCBIOs direktør Lars A. Akslen.

– Han har støttet UIB på mange måter gjennom mange år, både som forsker, rådgiver og en særdeles dyktig lærer og mentor. Fokuset og evnen han har til å veilede studenter mot en forskningskarriere er helt eksepsjonell. Bruce er også en levende legende innen kreftforskning. CCBIO er veldig glad for å kunne gratulere Bruce med æresdoktoratet. Det er meget fortjent, avslutter Akslen.

Se også artikkel om alle 10 æresdoktorene.