Senter for klima og energiomstilling (CET)

CET-forsker på utlån til politikken

Tarje I. Wanvik setter akademia på vent. Det neste året skal han ta pulsen på Bergens-politikken som rådgiver for byråden for byutvikling.

Tarje I Wanvik
Anna Elisa Tryti og Tarje I. Wanvik

Wanvik er postdoktor tilknyttet Senter for klima og energiomstilling, og med i ledergruppen ved senteret. Nå tar han permisjon fra sine oppdrag i akademia for å begynne jobbe på fulltid som politisk rådgiver for Anna Elisa Tryti (Ap).

– Jeg er veldig glad for å få låne Wanvik fra Universitetet. Dette blir spennende og viktig både for byen og for Universitetet, sier Tryti og legger til:

– Den største fisken som skal på land det neste året er kommuneplanens arealdel og da trenges både muskler og politisk kløkt, men først og fremst kompetanse om klimatiske konsekvenser, areal og geografi. Vi skal bygge den grønne byen samtidig som vi skal utjevne sosiale og økonomiske forskjeller – da trenger vi de beste med på laget!

Wanvik begynte i rådgiverstillingen etter sommerferien, og er klar for de nye utfordringene:

– I de spennende tidene vi er inne i nå oppfatter jeg det som viktig og riktig for meg å dedikere min tid til å jobbe med politikerne i Bergen for å fremme lokale løsninger som kan bedre Bergen – både når det gjelder utslipp og når det gjelder å fremme interesser for befolkingen.

Han understreker at han ikke er ferdig med akademia.

– Jeg kommer til å savne tettheten til akademia, men gleder meg til å komme tilbake med masse lokalpolitisk input, sier han.

Senterleder Håvard Haarstad er glad på vegne av sin kollega, og mener at dette kan ha positive utfall for alle parter:

– Wanvik har vært veldig viktig i oppbyggingen av CET og forskergruppen SpaceLab, så det er ikke med lett hjerte at vi låner ham ut det neste året, sier Haarstad.

– Men det ligger mange muligheter i dette. Vi låner ham ut for å jobbe direkte for en veldig viktig sak: å gjøre Bergen til en bedre og mer bærekraftig by. Så tror vi også at koblingen mellom oss og kommunen blir styrket av dette.

Alle kollegaene på CET og SpaceLab ønsker Tarje lykke til i den nye jobben!