Hjem
Dannelsesemner
Dannelsesemne våren 2026

Sikkerhet og beredskap – tankestrømninger, kriser og det liberale demokratiets fremtid (VIT219)

Våren 2026 skal vi diskutere krisene og sikkerhetstenkningens betydning for kunnskaps- og samfunnsutvikling.

En drone med en oransjefarget himmel i bakgrunnen
Foto/ill.:
Ricardo Gomez Angel/Unsplash

Hovedinnhold

Universitetet i Bergen lanserer et nytt dannelsesemne våren 2026: Sikkerhet og beredskap – tankestrømninger, kriser og det liberale demokratiets fremtid (VIT219). 

Det er i dag en utbredt oppfatning av at vi lever i en krisetid preget av naturødeleggelser, krig og konflikt. Den nye situasjonen har ført til at sikkerhet og beredskap står høyt på den politiske dagsorden. Sikkerhet og beredskap har blitt en felles linse for å nærme seg vår tids kriser. 

I dette emnet skal vi både diskutere krisene og sikkerhetstenkningens betydning for kunnskaps- og samfunnsutvikling. Blir samfunnet tryggere av sikkerhetstenkningen? Hvilke grunnleggende verdier settes i spill i sikkerhetstenkningen?  Hva er så universitetets og din rolle som student i alt dette? 

Noen spørsmål omfatter så sammensatte fenomener at enkeltfag er utilstrekkelige. På dannelsesemnene forsøker vi å møte denne utfordringen ved å lage en møteplass hvor vi — som et universitet av studenter og forskere fra ulike fag — sammen kan utforske slike fenomener. 

Behovet for sikkerhet og beredskap er beheftet med stor grad av usikkerhet, faglig uenighet, og risiko for skjult påvirkning. Sikkerhet og beredskap reiser spørsmål hvor kunnskap, verdier og påstander om verden mobiliseres for å påvirke samfunnet i en bestemt retning. Mye står på spill. 

For å få et bedre og mer nyansert situasjonsbilde, må også andre perspektiver enn de rent faglige trekkes inn. Universitetet har i så måte en kritisk samfunnsfunksjon i å tilrettelegge for kunnskapssøkende og nysgjerrig samtale på tvers av fag og samfunnsområder: Hvordan kan kunnskap og refleksjon forberede samfunn og individ på verden, ikke slik vi ønsker den er, men slik den foreligger? 

Dannelsesemne tilrettelegger et tverrfaglig lærings- og undervisningopplegg hvor du kan aktivt engasjere deg kritisk i spørsmål som går på tvers av ulike faglige perspektiver og akademiske kulturer. Du får møte studenter og forskere fra helt andre fag enn ditt eget. 

På dette dannelsesemnet får du muligheten til å 

  • utforske tenkning om sikkerhet og beredskap i et kritisk og historisk perspektiv 
  •  identifisere hvordan sikkerhetstenkning gjør seg gjeldende innen stadig flere områder av samfunnet  
  • øve opp evnen til kritisk refleksjon rundt forholdet mellom ulike kunnskapsformer, verdier, faglige perspektiver og akademiske kulturer  
  • gjøre konkrete vurderinger som gjelder sikkerhet og beredskap – med vekt på skillet mellom hva vi kan gjøre og hva vi bør gjøre 
  • utvikle et bredt repertoar av intellektuelle ferdigheter og kompetanser for å engasjere deg i forskningsbasert, tverrfaglig diskusjon om sentrale samfunnsspørsmål  
  • bevisstgjøre, videreutvikle og styrke din akademiske dannelse og refleksjon 

Tidligere studenter på dannelsesemnene rapporterer at denne læringserfaringen har endret dem og deres perspektiver på verden, på sitt eget fag og på hvordan de møter andre faglige perspektiver enn sitt eget. Dette er ikke alltid behagelig, men kan utfordre dine grunnantakelser.  

Generelt om dannelsesemnene ved UiB

Gjennom dannelsesemnene vil du få mulighet til å engasjere deg i aktuelle og store samfunnsspørsmål med dine faglige forutsetninger.

  • Du vil utforske og problematisere komplekse samfunnsspørsmål i skjæringspunktet mellom forskning og samfunn i et undervisningsopplegg som inkluderer og integrerer innsikter fra ulike faglige perspektiver og akademiske kulturer.
  • Du vil møte studenter og forelesere fra helt andre fag enn ditt eget.
  • Du vil reflektere kritisk om vitenskap og teknologi, om deres muligheter og konsekvenser, men også begrensninger.
  • Du vil lære noe om forskjellene mellom det å studere mennesket og endre det gjennom teknologi og det å leve som menneske – og sammenhengene mellom disse.

Kort sagt: Du vil bli utfordret til å både tenke annerledes om mennesket og lære noe om deg selv i et engasjerende læringsmiljø.

Undervisningen foregår på ettermiddag- og kveldstid slik at den ikke skal kollidere med annen undervisning. Det er obligatorisk oppmøte til undervisningen (minimum 80 %).

Velkommen!