Medborgere, opinion, representasjon

Erica Chenoweth: The future of nonviolent resistance

Erica Chenoweth, professor ved Harvard Kennedy School og Radcliffe Institute for Advanced Study, vil holde en kort forelesning om The future of nonviolent resistance.

Civil resistance has had a remarkable history over the past century, leading to the remarkable expansion of civil, political, and human rights and even to revolutionary transformations of oppressive systems. Sometimes called nonviolent resistance, unarmed struggle, or nonviolent action, this form of political action is now a mainstay across the globe. But just as civil resistance has become an overwhelmingly popular form of popular struggle, it has also begun to decline in its effectiveness over the past decade. Chenoweth discusses the primary explanations for this paradox. In doing so, she draws upon historical and contemporary cases such as the Eastern European revolutions, the Color Revolutions, the Arab Awakenings, and various ongoing movements in the United States and beyond.

Chenoweth leder Nonviolent Action Lab ved Harvards Carr Center for Human Rights Policy, der de studerer politisk vold og dens alternativer. Foreign Policy magazine rangerte Chenoweth blant de 100 beste globale tenkere i 2013 for innsatsen for å fremme den empiriske studien av ikke-voldelig motstand.

Arrangementet er en del av CORE Lecture Series, organisert av forskningsgruppen MOR ved Institutt for sammenliknende politikk. Ledende internasjonale forskere inviteres til å presentere sin pågående forskning om et bredt spekter av interessefeltet til forskningsgruppen - medborger, opinion, representasjon og valg.

CORE Lecture Series er finansiert av SAMEVAL-tildelingen fra Norges forskningsråd.

Arrangementet foregår på Zoom og er åpent for alle interesserte. Delta på Zoom-møtet her.