Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett
Ny vit. assistent

Hils på vår nye vit. assistent!

Portrettfoto Anna Nes
Natalie Hermansen

Hei, jeg heter Anna og er ny vitenskapelig assistent for forskningsgruppen for naturressurs-, miljø- og utviklingsrett. Jeg er fjerdeårdsstudent på jussen, men har endret på studieløpet slik at jeg har Energy Law, International Climate Law og Legal Technology som valgemner dette semesteret. Før jeg begynte på jussen gikk jeg ett år på politihøgskolen, der jeg falt pladask for jussen, og har tatt emner i kjønnsstudier.

Friluftslivet har alltid vært en stor del av mitt liv, men det var først under førstegangstjenesten jeg virkelig lærte å sette pris på naturen. Min kjærlighet til naturen er også grunnen til at jeg interesserer meg for klima- og miljørett. Når jeg er tett på naturen, blir både små og store konsekvenser som følge av klimaendringene veldig tydelige på nært hold.

Engasjementet mitt for naturen får jeg brukt som styreleder for Den Norske Turistforening ung (DNT ung), der jeg får utfordret meg politisk på spørsmål om klima- og naturkrisen. Dette er også grunnen for min interesse i de rettslige sidene ved energi-, klima- og miljørett. Det jeg syns er mest spennende med jussen er skillegangen mellom juss og politikk. Mye av det jeg kan om de dagsaktuelle klima- og miljøproblemstillingene er politisk rettet. Det blir derfor gøy å få muligheten til å få et tydeligere innblikk i de rettslige sidene av dette.

I tiden fremover gleder jeg meg særlig til å lære mer om omstilling til grønnere energi. Det blir spesielt spennende å følge utviklingen i hydrogenmarkedet, og hvordan EU vil gå frem i skillet mellom politikk og rett når det kommer til grønn omstilling.

Mesteparten av fritiden min brukes ute på ski, i klatreveggen eller på en fjelltur. Da er det godt å bo på Vestlandet med så mange flotte fjell! Ellers har jeg jobbet som turveileder hos Bergen og Hordaland turlag siden jeg flyttet til Bergen. Skulle det komme en solskinnsdag og man trenger turtips, så er jeg rette person å spørre!

Jeg gleder meg masse til å lære mer om forskningsgruppens arbeid og delta på aktivitetene i tiden fremover.