Forskargruppe for rettskultur

Workshop: Compilation and Legal History - Approaches to textbooks

Mandag 4. mai arrangerer forskergruppen for rettskultur workshop med temaet «Compilation and Legal History - Approaches to textbooks»

Illustrasjon av flere personer som samarbeider ved arbeid på PC
Foto: Scott Graham via Unsplash

Om arrangementet

Mandag 4. mai inviterer forskergruppen for rettskultur ved det Juridiske fakultet, UiB til workshop gjennom videokonferansetjenesten Zoom. Fra klokken 10 og utover er det planlagt en rekke innlegg fra deltagere fra blant annet Universitetet i Oslo, Universitetet i København, Syddansk Universitet Odense, Universitetet i Aberdeen og Universitetet i Bergen. Innleggene skal være utgangspunktet for diskusjon og innspill om diverse rettskulturelle og -historiske tema.

Tentativt program:

NårHvaHvem
Kl. 10:00-10:15Installering av Zoom - kort introduksjonSören Koch (Universitetet i Bergen)
Kl. 10:15-12:00Diskusjon: The Concept, Nature and Effects of Compilation in Medieval and Early Modern Law Adelyn Wilson (University of Aberdeen) og Sören Koch
Kl. 12:00-12:30Lunsjpause
Kl. 12:30-13:00Adelyn Wilson og Andrew Simpson presenterer sin lærebok om skotsk rettshistorieAdelyn Wilson og Andrew Simpson (University of Aberdeen)
Kl. 13:00-13:20Kommentarer fra Jørn Øyrehagen Sunde - DiskusjonJørn Øyrehagen Sunde (Universitetet i Oslo)
Kl. 13:20-13:30Kort pause
Kl. 13:30-14:00Helle Vogt og Morten Kjær presenter sin lærebok om dansk rettshistorieHelle Vogt (Universitetet i København) og Morten Kjær (Syddansk Universitet Odense)
Kl. 14:00-14:20Kommentarer fra Brage Thunestvedt Hatløy - DiskusjonBrage Thunestvedt Hatløy (Universitetet i Bergen)
Kl. 14:20-14:30Avslutning