Utfordringer i etablerte demokratier

Nyhetsarkiv for Utfordringer i etablerte demokratier

Frankrikes blodige kolonihistorie og sekulær politikk kan ha utløst terrorangrepet i Paris, sier Førsteamanuensis Jan Oskar Engene i en kommentar til Fædrelandsvennen den 10. januar.
Postdoktor Cornelius Cappelen finner i en ny artikkel i Tidsskrift for velferdsforskning at arveavgiften har liten legitimitet i befolkningen. Likevel konkluderer han og medforfatter Jørgen Pedersen med at en heving av arveavgiften prinsipielt kan rettferdiggjøres i lys av egalitære idealer.
Førsteamanuensis Terje Knutsen gjør i BT og Stavanger Aftenblad fredag 5. desember rede for ordningen med nyvalg.
Postdoktor Yvette Peters finner i en ny artikkel at velstående inntektsgrupper har større innflytelse på utformingen av offentlig politikk enn fattige, og at dette delvis skyldes forskjeller i valgdeltakelse. Artikkelen er publisert i West European Politics og er skrevet sammen med Sander J. Ensink.
Østensen vil undervise i det valgfrie 200-nivå-emnet «The Commercialization of Security in Peace and Conflict» ved Institutt for sammenliknende politikk våren 2015.
Michaël Tatham og kolleger diskuterer hvordan makt og myndighet har blitt spredt fra europeiske stater og ut til et bredt spekter av aktører i nyere tid, i en spesialutgave av Journal of European Public Policy. Tatham og co. identifiserer både utfordringer knyttet til denne utviklingen og hvordan statene har reagert.
Å legge mer press på moskeene kan føre til at flere muslimer vender storsamfunnet ryggen, skriver stipendiat Olav Elgvin i en ny kronikk i Aftenposten.
Dette er temaet for doktorgradsprosjektet til vår nye stipendiat Olav Elgvin.
Ingen president i etterkrigstiden har preget det moderne USA som Lyndon B. Johnson, skriver Hilmar L. Mjelde i en kronikk i dagens Bergens Tidende
Professor Stein Kuhnle og medredaktører Pauli Kettunen og Yuan Ren presenterte 6. juni den nye kinesiskspråklige boken «Reshaping Welfare Institutions in China and the Nordic Countries» ved Nordic Centre, Fudan.
Kina-ekspert Hans Jørgen Gåsemyr skriver i en kronikk i Aftenposten at Norge trenger et ryddig forhold til den voksende stormakten Kina, og at det derfor er forståelig at regjeringen velger ikke å møte Dalai Lama.
Førsteamanuensis Michaël Tatham forsker på regionenes rolle i EU-systemet. Den produktive forskeren har denne våren publisert hele syv nye artikler på feltet.
Professor Stein Kuhnle fra Institutt for sammenliknende politikk deltar på et nytt forskningsprosjekt om velferdsreform i Russland. Norsk institutt for by- og regionforskning leder prosjektet, som er et samarbeid mellom norske, finske, amerikanske og russiske forskningsmiljøer.
Er den norske velferdsstaten på vei mot krise? Professor Stein Kuhnle og Tord Skogedal Lindén har skrevet i Aftenposten, og de er ikke blant de største pessimistene.
The research group "Challenges in Advanced Democracies" invites you all to a stimulating presentation. Wojciech Nowiak from Adam Mickiewicz University in Poland, Faculty of Political Science and Journalism, will give a talk on "Welfare policy changes in Poland" at our research group seminar on October 24th.
Michaël Tatham has recently been named Associate Professor at the Department of Comparative Politics. This is a short presentation of our newest colleague.