Institutt for geografi
Masterprosjekt

Karstgrotter ved Reingardslivatnet i Mo i Rana

Masterstudent Alexander Gulbrandsøy Stadheim studerer karstgrotter ved Reingardslivatnet, Mo i Rana. Her forteller han om sitt masterprosjekt i naturgeografi, og sine erfaringer med feltarbeid og masterprogrammet i geografi.

Masterprosjektet

Mitt masterprosjekt handler om å kartlegge karstgrottene og overflatekarsten ved Reingardslivatnet i Mo i Rana. Hovedfokuset er grottene Larshullet og Lapphullet som har blitt kartlagt i samarbeid med tre andre master studenter fra geologi, samt en rekke frivillige og interesserte. Jeg jobber med sammenhengen mellom Reingardslivatnet og grottene som ligger på sørsiden av vannet. Under hvilket regime har grottene vært aktive og hvordan er sammenhengen mellom overflaten og grottene i bergarten under, er spørsmål som problematiseres.

Feltarbeid

Feltarbeidet ved Reingardslivatnet i august 2015 var både spennende og utfordrende! Vi bodde i telt i nesten 1 mnd (som er en ny erfaring) for å være nærmest mulig grottene. Dagene bestod av kartlegging av grottene i området med hjelp av lasermåler og håndholdt PDA. Grottekartleggingen er en tidkrevende prosess, men man oppdager ofte nye og ukjente passasjer på veien igjennom grotten. Jeg hadde også 1 uke på overflaten der jeg registrerte forsenkninger, samt samlet inn dybdedata fra Reingardslivatnet.

Studere geografi ved UiB

Mine erfaringer med masterstudiet i geografi er svært positive. Studiet er ekstremt lærerikt og en kan dykke ned i store mengder data/litteratur. Utveksling til Svalbard for 10 studiepoeng (eller mer) i andre semester er også å anbefale! Sitter man fast med oppgaven er det bare å banke på til noen på instituttet og man får noen råd og vink på veien videre.

En mastergrad i naturgeografi er svært interessant og utfordrende! Man får en større faglig tyngde, samt innsikt i nye fagområder og metoder. Oppgaven blir formulert underveis, og en står ofte veldig fritt til å formulere sine egne problemstillinger og interesseområder.

Veileder

Rannveig Øvrevik Skoglund