Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)

Nyhetsarkiv for Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)

GHIG er et supplement til den valgfrie delen av PhD programmet ved Det psykologiske fakultet, og har som mål å tilby 15 ECT i forskningsperspektiver, forskningsmetoder og formidling gjennom kurs, seminarer, workshops og sosiale aktiviteter.
Kunnskapsbasert folkehelse i kommuner er en faglig rapport som bygger på funn fra innovasjonsprosjektet Folkekommune. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og ledet av Bergen kommune.
Under koronapandemien brukte norske helsemyndigheter begrepet "nasjonal dugnad" for å oppfordre til kollektive smitteverntiltak. Ny forskning viser at bruk av slike kulturelt spesifikke begrep kan være problematisk for innvandrergrupper.
- Det er godt kjent at det er viktig for studentene med tett oppfølging for at de skal lykkes i høyere utdanning. Derfor startet vi 1.årsstudent-prosjektet, sier Yael Harlap, visedekan for utdanning, Det psykologske fakultet.
Student og interessert i tverrfaglighet og veiledning? Da kan du bli studentfasilitator i TVEPS!
Forskningsgruppen Helsevitenskap og erfaringsforskning arrangerte forskningsseminar med søkelys på kunst og forskning. Det ble svært vellykket.
Masterprogrammet i barnevernsarbeid er eit heiltidsstudium på 2 år. Utdanninga skal gi ulike perspektiv på barn, unge og familiar i utsette livssituasjonar.
Barnevernfagleg kompetanse byggjer på bidrag frå fleire ulike fagdisiplinar, mellom anna psykologi, juss, pedagogikk og sosiologi. På studiet lærer du korleis utsette familiar skal bli møtte med god fagleg kunnskap, openheit og dialog.
Fra høsten 2023 har institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) tilbud om master i barnevernsarbeid. I dette programmet kan studenter med erfaring fra arbeid med utsatte barn og unge lære om barnevernsarbeid.
Masterprogrammet i Global Development Theory and Practice (GLODE) gir deg grundig innsikt i globale utviklingsprosesser gjennom kritisk evaluering av relevante teorier og bærekraftig levekårsutvikling.
Masterprogrammet i helsefremmende arbeid og helsepsykologi er et tverrfaglig studium der studentene får høy kompetanse i å fremme helse og trivsel både på individnivå og samfunnsnivå, samt kompetanse om utjevning av sosiale ulikheter i helse. Studiet er også praksisnært. «Det meste spennende er at det er veldig praksisrettet. Det vi lærer føler man virkelig at man kan ta med seg ut og bruke».... Les mer
Sente for internasjonal helse på Universitetet i Bergen er vertar for den 12. europeiske konferansen innan tropemedisin og internasjonal helse (ECTMIH). Det er fyrste gongen denne kongressen finn sted i Norge.
Treff i mindre grupper gjør det enklere å finne ut av studenttilværelsen, og kan også føre til mer engasjerte studenter.
Et samfunnsnyttig fakultet med kreativ forskning og undervisning jubilerer. 40-åringen er like populær blant studentene som en veletablert rockestjerne.
Vi tar nå imot søknader om seks parallelle kurs med tverrgående keynotes og virtuelle sosiale arrangementer. BSRS 2021 vil være en hel-digital PhD-forskerskole.
Forsningsgruppe SIPA er samarbeidspartner i et spennende forskningsprojekt der ungdomsskoleelever skal gjennomføre et forskingsprosjekt innen et tema de interesserer seg for.
Olin Blaalid Oldeide deltar i årets Forsker Grand Prix-konkurranse saman med fleire andre stipendiatar frå utdanningsstadene i Bergen.
Mange norske barn og unge følger ikke anbefalingen om daglig inntak av frukt og grønt, og mange får heller ikke anbefalt mengde fysisk aktivitet.

Sider