Hjem
HMS-portalen

Bekymret for en kollega?

Er du som leder bekymret for at en kollega drikker eller spiller for mye? Eller kjenner du på den vonde magefølelsen om at noe ikke er helt greit? Her vil du finne informasjon om hvordan du går frem.

Hovedinnhold

UiBs retningslinje

UiBs retningslinje beskriver hvordan rus og avhengighet håndteres ved universitetet i Bergen. Før du har en samtale med den ansatte anbefaler vi at du leser dokumentene og / eller søker råd hos kontaktpersonene under.

Den nødvendige Samtalen

Å ta praten kan være utfordrende men effektivt. Akan – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk har utviklet Tips til "den nødvendig samtalen" som et godt verktøy for å snakke med en ansatt på bakgrunn av en bekymring, før det er blitt et problem. Du kan også kontakte bedriftshelsetjenesten for råd. Det anbefales at den første samtalen er en samtale mellom nærmeste leder og vedkommende. Underveis kan det være hensiktsmessig å invitere en tredjeperson med i samtalen. Dette kan være en tillitsvalgt, verneombud, en annen leder, en akan kontakt eller BHT. Tenk igjennom hva som er mest hensiktemessig med tanke på sakens karakter og hva de ulike rollene signaliserer. Dersom det videre blir utarbeidet en individuell Akan-avtale, skal dette gjøres i samarbeid med leder og BHT.

Les mer på Akan sine nettsider

Tilbud om Akan-avtale

Leder skal tilby hjelp ved en individuell akan-avtale. En individuell Akan-avtale er et tilbud hvor formålet er å hjelpe den ansatte med sitt rus- eller spilleproblem, for å sikre tett oppfølging samtidig som de får beholde jobben. Det er opp til den ansatte å ta imot tilbudet eller ikke. Ofte kommer Akan-avtaler i stand på bakgrunn av et brudd på policy eller arbeidsreglement, men kan også opprettes på bakgrunn av en bekymringssamtale eller ved at den ansatte ber om hjelp selv.

Uansett inngang er det viktig at begge parters interesser ivaretas, både virksomhetens hensyn til helse-, miljø- og sikkerhet, samt den ansattes behov for hjelpetiltak. Bak hver Akan-avtale er det ett enkeltmenneske med sine utfordringer og behov. Hver eneste Akan-avtale er unik og tilpasses den enkelte. Nærmeste leder er ansvarlig for oppstart og oppfølging av den individuelle Akan-avtalen. Leder kontakter bedriftshelsetjeneste (BHT) for råd. Ved å følge lenken Hvordan lage en akanavtale og innhold finner du mer informasjon om oppstart av en avtale, hva innholdet skal være samt beskrivelse av roller og hvem gjør hva.

Leders rolle i oppfølgingen av Akan-avtalen skal omhandle det daglige arbeidet til vedkommende. Dersom nærmeste leder ikke er i posisjon til å ha denne oppgaven må oppgaven delegeres i lederlinjen.  En individuell Akan-avtale krever vilje til å jobbe med eget problem, og til å bidra konstruktivt i utformingen og oppfølgingen av Akan-avtalen. Jo mer aktivt vedkommende selv er med å finne løsninger, jo lettere blir det å utforme en avtale som fungerer. Alle som er involvert har taushetsplikt. Dette må imidlertid ikke være til hinder for relevant informasjonsutveksling og konstruktivt samarbeid o m oppfølgingen. Taushetsplikten gjelder også etter at arbeidsforholdet har opphørt. De som arbeider i bedriftshelsetjenesten, har i tillegg lovpålagt taushetsplikt i sin profesjonsutøvelse.

Roller i arbeidet med rus og spillavhengiget

Ledere: Ledere er nøkkelpersoner og viktige signalgivere i et arbeidsmiljø, og har et særlig ansvar for å skape et arbeidsmiljø og en bedriftskultur preget av trygghet og tillit. Følgelig har ledere et særskilt ansvar for å etterleve virksomhetens policy. Lederes ansvar for helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid er beskrevet i Arbeidsmiljøloven kap. 2. Ved brudd på arbeidsreglementet har nærmeste leder med personalansvar plikt til å reagere og følge opp. Ved usikkerhet rundt det enkelte forhold, kan en tredje person for eksempel verneombud, en annen leder, en akan kontakt eller BHT trekkes inn. Dersom det videre blir utarbeidet en individuell Akan-avtale, skal dette gjøres i samarbeid med leder og BHT.

HR-avdelingen: HR-avdelingen har et spesielt ansvar for arbeidsmiljølov og organisasjonsutvikling i virksomheten. HR-avdelingen kan også gi generell veiledning og råd til ledere om framgangsmåte i enkeltsaker uten at den ansattes situasjon behandles som en formell personalsak.

Verneombud: Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet og har et særskilt ansvar for å påse at forebyggende arbeid settes i sammenheng med helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet.

Tillitsvalgt: Tillitsvalgte har som oppgave å fremme et godt arbeidsmiljø, medvirke til at intensjonene i policyen ivaretas og at ledere reagerer i henhold til vedtatt policy. Samtidig skal de se til at den berørte arbeidstaker sikres bistand og saklig oppfølging. Forutsatt at arbeidstakeren ønsker det, anbefales det at tillitsvalgt er til stede under samtaler forbundet med advarsler.

Bedriftshelsetjenesten (BHT): Bedriftshelsetjenesten har en fri og uavhengig rolle i arbeidsmiljøspørsmål (jf. arbeidsmiljølovens § 3.3 og Forskrift om verne -og helsepersonell). I samarbeid med de øvrige i Akan utvalget eller AMU skal BHT gi ledelse og ansatte veiledning, informasjon og bistand ved tegn på at noen har problematisk avhengighet i forhold til rusmiddel-, penge -og dataspill. Det er også viktig at BHT er oppmerksom på rusmiddelspørsmål når det foretas ordinær kartlegging og oppfølging av arbeidsmiljø. BHT har også en rolle som virksomhetens medisinske sakkyndige ved inngåelse av individuelle Akan-avtaler. Det er viktig at BHT tydelig informerer om sin rolle overfor den ansatte i slike sammenhenger.

 

Oppfølging hos bedriftshelsetjenesten

Bedriftshelsetjenesten gir faglige innspill og råd om tilrettelegging, koordinering og oppfølging. Dette kan innebære:

  • Medisinske undersøkelser, eventuelt henvisninger til behandlere.
  • Gi faglig vurdering av innholdet i og utformingen av Akan-avtalen.
  • Formidle kunnskap om og kontakt med det eksterne behandlingsapparatet.
  • Samarbeide med fastlege, andre behandlere og spesialister.
  • Deltakelse i møter og samtaler.
  • Samtaler og oppfølging av den enkelte dersom dette inngår i avtalen mellom virksomheten og BHT.

Det er hensiktsmessig å avklare konkret hva arbeidstakerens kontakt med BHT skal innebære. Hvor ofte skal for eksempel eventuelle samtaler finne sted? BHT er i Akan-sammenheng virksomhetens medisinske sakkyndige. BHT har en rådgivende støttefunksjon i en Akan-avtale, ikke en behandler.

Kontaktpersoner:

Alle ansatte kan søke råd hos nærmeste leder, akan kontaktene, vernetjenesten, tillitsvalgt eller Bedriftshelsetjenesten (BHT). Dette gjelder både om en selv har et avhengighetsproblem eller er bekymret for en kollega. BHT kan henvise til spesialisthelsetjenesten ved behov.

Leder i Akanutvalget: Ørjan Leren. Seksjonssjef, assisterende fakultetsdirektør Det medisinske fakultet

Bedriftshelsetjenesten: Gunvor Røssland Landro, Bedriftssykepleier  

Du kan også kontakte Akanutvalget ved: