Roller i HMS-arbeidet
HMS - en felles oppgave, med ulike roller.
Hovedinnhold
Helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved Universitetet i Bergen er et lederansvar på alle nivå. Aktiv medvirkning fra ansatte og studenter, klar ansvarsfordeling og tydelig organisering av HMS-arbeidet er en forutsetning for å etablere gode arbeids- og læringsmiljø.
Leder
Linjeleder har ansvar for HMS-arbeidet innenfor eget ansvarsområde og skal planlegge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
Ansvaret kan ikke overføres til andre, men leder kan delegere HMS-oppgaver til f.eks. HMS-koordinator, strålevernkoordinator eller miljøkontakter.
Linjeleder/linjeleders representant skal innenfor sitt ansvarsområde:
- Sørge for at det foreligger en oversikt over all aktivitet og interne regler og myndighetskrav som følger med disse.
- Påse at det foreligger skriftlig oversikt av delegerte HMS-oppgaver og etterse at HMS-oppgavene utføres.
- Utarbeide HMS-mål og -handlingsplan i tråd med lokale utfordringer og overordnede HMS-mål og -handlingsplaner.
- Sørge for at ansatte, studenter og gjester har tilstrekkelig HMS-kompetanse for å utføre aktiviteter på en trygg og forsvarlig måte.
- Påse at HMS-kartlegging og risikovurdering blir gjennomført og fulgt opp.
- Følge opp meldinger om HMS-avvik.
- Foreta årlig gjennomgang av det systematiske HMS-arbeidet (Internkontroll) i samarbeid med verneombud og rapportere HMS-resultater i linjen.
- Sørge for at nødvendig HMS-informasjon formidles til brukerne.
- Påse at ansatte medvirker i det systematiske HMS-arbeidet.
- Samarbeide med verneombud på samme nivå.
- Sørge for at enhetens HMS-arbeid koordineres med eventuelt andre arbeidsgivere.
Arbeidstaker
Arbeidstaker har medvirkningsplikt. Dette innebærer at ansatte skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av UiBs systematiske HMS-arbeid ved å:
- Vise ansvar for egen og andres sikkerhet.
- Ta initiativ og være en pådriver i HMS-arbeidet på eget arbeidssted.
- Holde seg orientert om arbeidsmiljøsituasjonen på eget arbeidssted.
- Melde fra når farlige forhold oppdages.
- Melde fra om skader eller sykdom vedkommende blir påført og som han/hun mener har sin grunn i arbeidet eller forholdet på arbeidsstedet.
- Varsle om kritikkverdige forholdt i virksomheten.
Ved opphold på universitetets eiendom og under tokt- og feltarbeid har også eksternt lønnet personale tilsvarende plikt som arbeidstakere.
Studenter
Studenter plikter å innrette seg i henhold til de mål og planer som gjelder for HMS-arbeid ved UiB som angår dem.
Arbeid som utføres, som praktisk opplæring av studenter med undervisning eller forskning som formål, skal være underlagt arbeidsmiljølovens bestemmelser når arbeidet foregår under forhold som kan innebære fare for liv og helse f. eks. i laboratoriefag, undervisning på verksted og feltarbeid/tokt.
I studiesituasjonen for øvrig (lesesaler, auditorier, datalab. osv.) gjelder ikke arbeidsmiljølovens bestemmelser for studentene, men lov om universiteter og høyskoler.
Verneombud
Vernetjenesten skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.
Verneombud skal innenfor sitt verneområde:
- Påse at arbeidsgiver ivaretar sitt ansvar etter UiBs interne regler og Arbeidsmiljøloven.
- Delta i planlegging og gjennomføring av det systematiske HMS-arbeidet.
Tillitsvalgt
En tillitsvalgt er gjerne valgt av medlemmer i en større eller mindre fagforening for å være ansattgruppens talsmann på arbeidsplassen.
Tillitsvalgte skal bistå sine medlemmer i å ivareta de generelle arbeidsvilkår, men også bistå medlemmer i enkeltsaker. Eksempelvis ved lønnsforhandlinger eller ved konflikter. Den tillitsvalgte eller representant for de ansatte er et bindeledd mellom ledelsen og de ansatte.
Arbeidstakerorganisasjoner ved UiB.
Medbestemmelsesretten for hele virksomheten ved UiB utøves i Forhandlingsutvalget (FU) gjennom informasjon, drøfting og forhandlinger mellom arbeidsgiver og organisasjonens tillitsvalgte etter Hovedavtalen.
Bedriftshelsetjenesten
Universitetet i Bergen har en egen Bedriftshelsetjeneste som bistår ledere og ansatte i arbeidet med å utvikle og opprettholde et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø. Bedriftshelsetjenesten har en fri og uavhengig rolle i spørsmål som gjelder arbeidsmiljø, og ivaretar både personvern og taushetsplikt.
HR-avdelingen
HR-avdelingen bistår og rådgir universitetets ledere og ansatte i personal-, organisasjons- og arbeidsmiljøfaglige spørsmål.
Seksjon for arbeidsmiljø og organisasjonsutvikling
Seksjon for arbeidsmiljø og organisasjonsutvikling er UiBs fagenhet innen HMS, beredskap, organisasjons- og kompetanseutvikling. Seksjonen arbeider med å utvikle og følge opp rammer, verktøy og metoder for HMS, beredskap, kompetanseutvikling og endring- og omstillingsprosesser.
Team: HMS og beredskap
Team: HMS og beredskap har systemansvar knyttet til HMS og beredskap, samt tilbyr opplæring og kurs innen HMS.
Seksjon for arbeidsgiverpolitikk og strategi
Seksjon for arbeidsgiverpolitikk og strategi har det overordnede og koordinerende ansvar for å utvikle, rådgi og følge opp strategi, politikk og regler knyttet til UiBs arbeidsgiverpolitikk og -praksis.
Eiendomsavdelingen
Eiendomsavdelingen har ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av den samlede bygningsmassen til UiB, inkludert brannvern og vakthold. Avdelingen er også ansvarlig for planlegging og gjennomføring av nye byggeprosjekt, drift av bygningene, utearealer og post- og transporttjenester.
Sekretariat for universitetsledelsen
Sekretariat for universitetsledelsen har på vegne av universitetsdirektøren hovedansvaret for sekretariatsfunksjonene for universitetsstyret og en rekke andre utvalg, og er tillagt tilsyns- og koordineringsoppgaver innenfor intern revisjon, personvern og etikk.
Arbeidsmiljøutvalget
Arbeidsmiljøutvalget ved UiB er partssammensatt og arbeider for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ved UiB. Utvalget skal delta i planleggingen av HMS-arbeidet ved UiB, og følge nøye med på utviklingen av arbeidsmiljøet.
