Det juridiske fakultet
Sensur

Vil du bli sensor ved Det juridiske fakultet?

Da finner du det meste av relevant informasjon på denne siden.

Om masterprogrammet i rettsvitenskap

Det pedagogiske grunnlaget for masterprogrammet i rettsvitenskap er problembasert læring, og studentene jobber både selvstendig og i større og mindre grupper. Studiehverdagen er sammensatt av flere ulike elementer: oppgaveskriving, kommentering av medstudenters besvarelser, forelesinger, seminarer og eksamener.

Alle studentene tar i utgangspunktet de samme emnene i samme rekkefølge. Det ene emnet bygger på det andre, og studentene har en jevn progresjon gjennom hele studiet.

Les mer om masterprogrammet på våre nettsider www.uib.no/jur.

Hva kreves for å bli godkjent?

Potensielle sensorer, undervisere, oppgaverettere og veiledere vurderes av visedekan for undervisning. For å bli godkjent kreves som utgangspunkt et vektet karaktersnitt på minst karakteren B. I tillegg vil det samlede karakterbildet inngå i vurderingen. Spesialisering og personlig egnethet vektlegges også.

Det kreves normalt minimum to års yrkes- og/eller undervisningserfaring for å bli godkjent som sensor på spesialemner og eksamener på 1. – 4. studieår. Sporadiske undervisningsoppdrag som veileder og/eller oppgaveretter ved lærestedene som tilbyr bachelor- og mastergrad i rettsvitenskap er ikke tilstrekkelig til å oppfylle kravet om undervisningserfaring. Ett års engasjement som arbeidsgruppeleder ved Det juridiske fakultet vil imidlertid regnes som ett år med undervisningserfaring.

Ansatte med førstestillingskompetanse i rettsvitenskap kan brukes som sensorer og undervisere uten godkjenning av pro-/visedekan for undervisning.

Det ligger ingen automatikk i at man blir godkjent i alle kategorier – det vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Vilkår og retningslinjer

Det er viktig for fakultetet at våre veiledere, oppgaverettere og sensorer er godt kjent med alle sider av masterstudiet. Vi ønsker derfor at våre eksterne medarbeidere påtar seg oppdrag i flere kategorier, og vi er særlig opptatt av å rekruttere veiledere til studenter som skriver masteroppgave. Derfor har vi satt som vilkår for tildeling av sensuroppdrag at man også påtar seg veiledning av minst to studenter per semester.

Videre er det et generelt vilkår at man har rettet obligatorisk oppgave i de kursene man ønsker å sensurere eksamensbesvarelser i.

Fakultetet forventer at alle våre sensorer, undervisere og oppgaverettere gjør seg kjent med og retter seg etter fakultets gjeldende retningslinjer for oppgaveretting og sensur. Det er også svært viktig at alle frister overholdes, særlig av hensyn til studentene.

Fordeling av oppdrag

Fakultetets behov for sensorer og veiledere varierer, og er avhengig av flere faktorer. Det ene er hvilke emner som avholdes i det aktuelle semesteret, slik at det kan variere hvilken sensurkompetanse som etterspørres. Oppdragsmengden er også knyttet til hvor mange studenter som er vurderingsmeldte i emnene som går i løpet av et semester, hvor mange emner som har obligatoriske elementer som skal vurderes (i tillegg til ordinær eksamen), hvor mange sensurklagesaker som kommer inn og hvor mange klagekommisjoner som skal opprettes i et gitt emne.

Videre bestemmes behovet selvsagt av hvor mange studenter som skal skrive sine masteroppgaver, og dermed trenger både veiledning og sensur, ofte knyttet til mer eller mindre skarpt definerte juridiske fagområder.

Sensorer som er villige til å ta på seg oppdrag i flere kategorier prioriteres. Dette betyr at de som retter obligatorisk oppgave i et emne, og i tillegg er villige til å ta klagesensur, kommer i første rekke når sensuroppdragene fordeles. Det samme gjelder sensorer som sier ja til å veilede/sensurere masteroppgaver.

Forespørsler om undervisning/sensur i tråd med emneansvarligs prioritering sendes ut i god tid før kursstart, og vi ber om at du gir oss tilbakemelding også om du ikke har mulighet til å delta.

Søknad og kontaktinformasjon

Ønsker du å bli vurdert som sensor, underviser, oppgaveretter og /eller veileder ved Det juridiske fakultet fyller du ut og sender skjemaet du finner i boksen Relevante lenker til venstre på denne siden. Du vil få svar på din søknad snarest mulig, normalt i løpet av et par ukers tid. Har du mastergrad/cand.jur fra UiB trenger du ikke dokumentere dette, men du må likevel sende andre typer påkrevd informasjon.

Har du spørsmål er du velkommen til å ta kontakt med Eline Maria Osdal.

Generell informasjon om sensurarbeidet finner du på denne siden.