Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Menneskets opprinnelse

På svømmetur med våre 100 000 år gamle forfedre

Et unikt møte med filmskaperen Craig Foster, som gjennom film klarer å fortelle noe unikt om menneskets opprinnelse, marinbiologi og den voldsomme kraften som ligger i forandring.

Time Machine - the origins of innovation

PRISVINNENDE DOKUMENTARIST: Craig Foster har laget film i 25 år og vunnet 75 priser for arbeidet.
Produsent:
Craig Foster

Gjennom daglige svømmeturer uten våtdrakt i det kjølige Atlanterhavet utenfor Sør-Afrika har Craig Foster dokumentert hva som skjer når kroppen tvinges til å tilpasse seg omgivelsene.

Ved hjelp av unike filmopptak gjenskaper han livene til våre forfedre som levde ved kysten av Cape for 100 000 år siden. Over 40 nye arter er oppdaget gjennom en unik metode for å følge dyr under vann.

Oppdagelsene er inkludert i BBCs storsatsing Blue Planet II. Arbeidet støttes av sir David Attenborough. Fosters filmer har vunnet flere priser, blant annet den prestisjefylte Golden Panda-prisen til WWF.

Foster er tilknyttet Universitetet i Bergen som rådgiver for Centre for Early Sapiens Behaviour (SapienCE) Senteret for fremragende forskning skal de kommende årene integre arkeologi, klimaforskning og psykologi i et svært ambisiøst program.

Craig Foster vil presentere unike filmopptak og fortelle om arbiedet.

Foredraget følges opp med en paneldiskusjon ledet av senterleder og mentor for Craig Foster, professor Christopher Henshilwood. I panelet sitter også tidligere marin dekan, professor Jarl Giske ved Institutt for biovitenskap.

SapienCE-prosjektet ble verdensberømt da forskerteamet fant verdens eldste tegning på en stein i Blombos-grotten i Sør-Afrika.