Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
OPPLEV på Marineholmen

Møter bergenserne med unikt innhold

Samtlige institutter byr på seg selv og spennende innhold for å visse bredden i forskning og utdanning under MatNats folkefest OPPLEV på Marineholmen lørdag 23. april.

Passion for ocean 2019
Helge Brekke/Passion for ocean 2019

Hva om du går inn i et rom, gjør noen veivalg og kommer ut et sted som forteller hvilken ukedag du er født på?

Et slikt kalenderrom er også matematikk. Under jubileumsarrangementet til MatNat skal Matematisk institutt sette opp en installasjon på På 25 kvadratmeter som signaliserer den praktiske nytten av matematikkfaget.

I løpet av vinteren har samtlige institutt levert innhold til scene, utstillinger og demonstrasjoner. Mesteparten av aktiviteten skal foregå på de store utearealene mellom Høyteknologisenteret, Biologen, Vilvite og bystranda på Møhlenpris.

Området
Bergen Live

Bredt innhold

Institutt for fysikk og teknologi vil demonstrere muligheter inne optikk, sensorer og måleteknologi . Informatikerne vil lære unge å programmere spill, mens Institutt for biovitenskap byr på film fra polarforskning gjennom et år i Arktis.

Barn får lære mer om paleoøkologi og hvordan Puddefjorden ser ut i forhold til mikrobiologi. Store kar med levende marine organismer trekkes ut på plassen.

Geovitenskap lar bergenserne hoppe fra seg slik at kreftene som utløses kan måles som et lokalt jordskjelv. Folk får lære mer om mineralressurser, varme kilder og livet i dyphavet. Kjemisk institutt lover å vise reaksjoner - i mange varianter.

Flere av aktivitetene skal foregå fra ulike scener. Hovedscenen skal blant annet by på disseksjon av bifangst der barn får lære mer om vev og organer. Senere på dagen blir det sofadiskusjoner og korte foredrag.

Marineholmen
Blom Norge AS

Betydningen av realfag

Langs sjøsiden mot indre Puddefjord skal det foregå demonstrasjoner. Havobservasjonslaboratoriet blir knutepunkt for teknologi, undervannsutstyr og innovasjon. Selvgående glidere som samler inn data fra store havområder blir demonstrert av Geofysisk instiuttt.

Både ansatte, studenter og samarbeidspartnere leverer innhold som appellerer til nysgjerrighet og utforskertrang. Målet er at de besøkende skal lære noe nytt, bli inspirert, få innsikt og forstå hvorfor realfagene er viktige for å løse store utfordringer.

Folkefesten skal være en kunnskapsfestival med følgende temaområder:

• Teknologi og gaming
  • Havpark
  • Plast
  • Innovasjonsteltet
  • Klima og vær
  • Elektrisk fremtid
  • Sirkulært og bærekraft

­– Jeg tror dette blir kjekt på flere nivå, sier dekan og ansvarlig arrangør Gunn Mangerud, og fortsetter:

­– Her er det aktiviteter nok til å tilbringe flere timer. Det er mye å teste ut. Kunnskap er i fokus. Vi vil gjerne bidra til at fremtidens studenter velger Bergen som studiested og senere arbeidssted. Vi er opptatt av relevans, samarbeidsprosjekter på tvers av akademia, forskning og næringsliv. Da er det viktig å vise fram mangfoldet og drivkraften i byen vår.

Kunnskapsfestivalen OPPLEV på Marineholmen går av stabelen lørdag 23. april kl. 11-18.

Matservering fra foodtrucks på området.

Passion for ocean 2019
Helge Brekke/Passion for ocean 2019