Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Alumnusdager 2014

Alumnusdager 9.-10. mai 2014 ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Mange spennenede foredrag og aktiviteter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. En god anledning til å treffe tidligere medstudenter og lærere og få faglig påfyll!

Vrimleareal i Realfagbygget
Kristin Bakken

Dette blir en helg med faglig påfyll, sosialt samvær, utstillinger og et bredt utvalg av populærvitenskapelige innslag. I tillegg til fellesarrangement for alle tidligere UiB-studenter, har Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet et bredt program. Registrer deg som alumnus, og sjekk alumnusportalen for fullstendig program. Du kan også laste ned det fullstendige faglige alumnusprogrammet for hele UiB.

Fredag 9. mai

• Fra kl. 12: Mange av instituttene vil ha åpne dører. Noen av instituttene har fredagsseminarer for ansatte og studenter, og disse vil selvfølgelig også være åpne for alumner.
  • Kl. 1800: Treff på instituttene, velkomst og orientering om nyvinninger og fremtidsplaner v/instituttleder.
  • Fra kl. 19.00: Sammenkomst i Realfagbygget, med tapas og noe i glassene. Programmet starter kl. 19.30.
  • Kulturelle innslag med blant annet Musikkselskapet Larmonien.
  • Velkommen v/dekanus.
  • Korte, populærvitenskapelige presentasjoner om sentre for fremragende forskning og senter for fremragende utdannin: Senter for geobiologi, Birkeland Centre for Space Science, og bioCEED.
  • Sosialt samvær.

Lørdag 10. mai, Kl. 1300-1700: Populærvitenskapelige foredrag i Realfagbygget

• Framferden, jordsystemmodeller og andre polarskrøner, Lars H. Smedsrud, Geofysisk institutt
  • Overbefolkning: det store problemet som ingen vil snakke om, Harald Kryvi, Institutt for biologi
  • Universets mørke sider, Trygve Buanes, Institutt for fysikk og teknologi
  • På jakt etter Eirik den Raudes badevannstemperatur, Helga Flesche Kleiven, Institutt for geovitenskap
  • Big Data - a threat or an opportunity for our modern society? Helwig Hauser, Institutt for informatikk
  • Vår kjemiske hverdag, Leiv K. Sydnes, Kjemisk institutt
  • Molekylærbiologisk forskning i bekjempelse av lakselus, Rune Male, Molekylærbiologisk institutt
  • Fremtidsmatte, Jan Martin Nordbotten, Matematisk institutt

Dessuten vil to alumner fra fakultetet holde innlegg, Hilde Holdhus, meteorolog og værpresentatør, Storm og Kees Oscar Ekeli, direktør ved Akvariet i Bergen. Se fullstendig program her.

Meld deg på fakultetsarrangementet her