Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Kommunikasjon og formidling

Asbjørn vil hjelpe deg med kommunikasjon

- Jeg kan hjelpe deg med å nå ut med forskning og informasjon, sier MatNat-fakultetets nye kommunikasjonsrådgiver Asbjørn Leirvåg. Denne uken startet han i den nyopprettede stillingen.

Portrett Asbjørn Leirvåg
Asbjørn Leirvåg er ny kommunikasjonsrådgiver på MatNat-fakultetet
Jan Kåre Wilhelmsen

- Det er veldig lav terskel for å ta kontakt med meg. Jeg håper å bli en ressursperson for alle som ønsker å nå ut med forskningsresultater, studentstoff eller få oppmerksomhet om spennende fagkonferanser. Studier. Sosialt liv. Stort og smått. I tillegg må vi jobbe hardt for å styrke den interne kommunikasjonen, sier Asbjørn Leirvåg.

I løpet av kort tid vil han besøke samtlige institutter og sentre.

Denne uken var han på plass ved fakultetsadministrasjonen. Etter å ha fulgt semesterstarten for studentene og deltatt i et par møter, vil han bruke mye tid på å sette seg inn i det mangfoldige livet på fakultetet og ved sentrene.

- Her foregår det mye spennende som flere bør få høre om, mener Asbjørn.

Han oppfordrer MatNat-folk til å ta kontakt på telefon 41 42 33 41, epost og stikkke innom fakultetsadministrasjonen i Allègaten 41.

Tar grep

- Vi har lenge sett behovet for å bli bedre på kommunikasjon. Dette har vært etterlyst på mange nivå, ikke minst fra studentene. Som del i det administrative utviklingsprosjektet ved fakultetet har vi nå klart å opprette en helt ny stilling som kan bistå oss. Nå er det opp til oss alle å involvere Asbjørn i virksomheten, slik at vi kan nå bedre ut til media, samfunnet, studenter og egne ansatte, sier dekan Helge Dahle.

Han ber folk snakke med Asbjørn for å få innspill, hjelp og annen bistand.

- Umiddelbart skal vi ta tak i nettsidene og utvikle dialog gjennom sosiale medier. Vi skal få mer oppmerksomhet i media. I tillegg skal vi satse mer på videoinnhold. Gjennom små snutter skal vi løfte fram personer, fagmiljøer, studier, tokt og ekskursjoner. Vi skal streame fra konferanser og debatter. Her er det store muligheter, sier Asbjørn.

Han kommer til å samarbeide tett med Kommunikasjonsavdelingen i Nygårdsgaten og de øvrige kommunikasjonsansvarlige ved sentrene.

Eks-TV 2

Asbjørn har allerede møtt flere av dere som journalist. De 18 siste årene har han arbeidet som utenriks- og innenriksjournalist i TV 2 i Bergen. I tillegg har han jobbet i avis og radio.

Han er utdannet cand.polit med hovedfag i Sammenliknende politikk ved UiB. Han har jobbet i Studvest og vært prosjektmedarbeider i den tidligere Informasjonsavdelingen i Parkveien.

- Da jobbet vi mot 50-års jubileet til UiB. Nå markeres 70-års jublieet. Det har gått noen år, men er en fornøyelse å være tilbake på Høyden. Dette skal bli både utfordrende og kjekt, sier Asbjørn.