Middelalderklyngen
forskerutdanning

Internasjonalt og tverrfaglig ph.d.-seminar i middelalderstudier ved UiB

I november møttes 15 ph.d.-kandidater fra ni forskjellige europeiske universitet til et internasjonalt og tverrfaglig seminar ved Universitetet i Bergen.

Gruppebilde
UiB

I Bergen, en av europas viktige middelalderbyer, var ph.d.-kandidater fra hele Europa samlet for å diskutere middelalderen fra ulike perspektiver og tilnærminger. Her fikk de også knytte kontakter på tvers av fagdisipliner og landegrenser.

Alle kandidatene skriver doktorgradsavhandling med middelalderen som tema. Med bakgrunn i ulike fagområder, som historie, arkeologi, teologi, kunsthistorie og litteratur viste de bredden i tematikk, perspektiver og kildemateriale. Noen forsker på historiske kilder mens andre har fokus på arkeologisk kildemateriale og bygnigsstrukturer. Geografisk dekker forskningen et område fra Jerusalem til Island.

Samlet viste ph.d.-kandidatene bredden og mangfoldigheten i middelalderforskningen i Europa i dag.

Middelalderbyen Bergen har en rik historie, og det ble tid til et besøk på Bryggens Museum for å studere byens tidlige historie og arkeologisk materiale fra utgravningene på Bryggen. Det ble også et besøk til Håkonshallen som tilhørte middelalderens kongsgård i Bergen.

En gruppe mennesker står utenfor Håkonshallen

Alf Tore Hommedal fra Universitetsmuseet viste ph.d.-kandidatene rundt i både Håkonshallen og på Bryggens Museum.

UiB

Flere mennesker sitter rundt et bord

Ph.d.-kandidatene forsker på alt fra historiske oseanologiske data til kloster, lovmateriale og tekstiler.

UiB

Jeg håper at når disse kandidatene blir professorer og får ledende forskerstillinger ved ulike universitet rundtom i verden, vil de huske seminaret i Bergen der de møttes og forhåpentligvis knyttet livslange kontakter.

Kirsi Salonen, professor i middelalderhistorie ved Universitetet i Bergen.