Fakultet for kunst, musikk og design

Nyhetsarkiv for Fakultet for kunst, musikk og design

Etter 13 år er Hilde Hauan Johnsens åremål som professor i tekstilkunst over. Hun forlater en kunstretning i medvind.
Møtet med norsk kultur kan være en utfordring, men for månedens alumn Hope Corbin var det å studere i Norge en positiv opplevelse. Engasjer deg, lær deg å lytte og samarbeide er Corbins råd til dagens studenter. I dag arbeider hun på Western Washington University i USA, men er tilbake i Bergen for prosjektet Refugee Resilience Network.
- At vi får en ph.d.-grad i kunstnerisk utviklingsarbeid er en anerkjennelse av den norske modellen hvor kunstutøvelsen står i sentrum for doktorgradsarbeidet, sier prodekan for forskning ved KMD, Anne-Helen Mydland.
17. – 20. januar kommer en delegasjon fra Academy of Performing Arts i Bratislava til Griegakademiet for å undervise norske studenter i slovakisk musikk.
Kjenner du en brobygger? En som har vist at forskning og utdanning er viktig for samfunnet?
Olaug har skrevet siden hun var 19 år, hun har alltid likt å skrive og skrev mye opp gjennom årene. På Heimly Folkehøgskule gikk hun på «Forfatterskolen» og sendte in et manus til et forlag fordi de fleste i klassen hennes gjorde det samme – før hun visste ordet av det var hun forfatter. I dag er Nilssen aktuell med boken «Tung tids tale» som handler om det å være mor til et barn med autisme.
In the spring of 2017 the visual identity won gold at the European Design Award. In the summer, the Bronze Lion in Cannes was won. Now, the British magazine Creative Review draws attention to the identity through its 'The Year in Visual Identity', where it is presented as one of 2017's most important projects. Also recently, the reputable Brand New reviewed the identity in very positive terms.
During the autumn, several reknowned International magazines and newspapers have paid our new building by Snøhetta a visit to write about it. The building houses the Department of Fine Art and the Department of Design. Take a look at a selection of the articles.
For barna som døydde i Holocaust finnest det ikkje ei grav, og ingen igjen til å fortelje. Hilde Kramer jobbar med eit minneprosjekt om jødiske barn i den polske byen Lodz der over 15000 vart sendt i dødsleirane i september 1942.
Pianist Torleif Torgersen, professor ved Griegakademiet, spiller en hovedrolle i Highway Hypnosis av Tore Vagn Lid. Forestillingen har bergenspremiere på Logen lørdag 6. januar 2018.