Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

Hvis universitetet skal bidra til samfunnsmessig oppnåelse av FNs mål for bærekraftig utvikling, krever det at de tar en annen rolle, sier SpaceLab/CET-forskere.
Gunnar var en av instituttets første studenter. 8. februar fyller han 80 år og kan se tilbake på et langt liv som institusjonsbygger og sentral bidragsyter i fagmiljøet, både i inn- og utland.
Studentparlamentet ved Universitetet i Bergen samler studentpolitikere og organisasjoner fra hele landet til den nasjonale Bærekraftskonferansen ved UiB 8. og 9. februar.
– Det var det hun sa: «Jeg har vondt i hjertet». Jeg ville sende henne til fastlegen for en sjekk av hjertet hennes. Men det var et bilde, det hun mente var «jeg er deprimert».
Sammenlignet med voksne menn med ADHD har voksne kvinner med ADHD høyere risiko for å ha lidelser som angst og depresjon, viser ny UiB-studie. Menn med ADHD har derimot mer rusmisbruk og psykoselidelser.
Statsminister Erna Solberg vil være hovedtaler når universitets- og høyskolesektorens nasjonale konferanse for FNs bærekraftsmål avholdes i Bergen 8.-9. februar 2018.
Den kontroversielle elektrosjokk-behandlingen er blitt byttet ut med små elektriske impulser til hjernen. Det kan hjelpe pasienter med depresjon, slag og hjernesvulst.
Senter for internasjonal helse har spilt en avgjørende rolle til opprettelsen av et Institutt for folkehelsevitenskap (School of Public Health) ved Universitetet i Zambia.