Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

De fattigste familiene Etiopia har ikke råd til å oppsøke sykehus med sine nyfødte barn, før det er for sent. Gratis helsehjelp er løsningen, mener stipendiat Kristine Husøy Onarheim ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin.
Migranter som gruppe er friskere enn den gjennomsnittlige nordmann, sier førsteamanuensis Esperanza Diaz. Nordmenn kan dra nytte av innvandrernes livsstil, mener hun.
Professor Emeritus Stein Kuhnle er kjent for å dele sin forskning på velferdsstaten internasjonalt. Siste stopp var i Sør-Afrika, hvor samarbeidet blant annet har ført til opprettelsen av SANORD - the South African Nordic Centre.
Høgare temperaturar gjer at talet på planter og vekstar aukar på europeiske fjelltoppar. Ny forsking viser at norske fjellområde kjem til å endrast dramatisk, og ein del vil antakeleg forsvinne.