Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

UNESCO har utnevnt postdoktor Alicia May Donnellan Barraclough fra Universitetet i Bergen som ung talsperson for sitt Man and Biosphere-program. Hun blir en av fem slike talspersoner globalt.
Religious minorities can challenge societal consensus on how people should lead their lives. How much difference are societies and states willing to allow for? A brand-new online master’s program aims to improve our knowledge about religious minorities around the world.
“Science is not negotiable, but it can be ignored,” said Professor Edvard Hviding in a debate on transboundary institutions at the S4D4C final networking meeting.
Norges forskningsråd har tildelt én million kroner til etableringen av Norway-EU Science Diplomacy Network for å fremme vitenskapsdiplomatisk arbeid mellom Norge og EU. Dette er første gang SDG Bergen er partner i et prosjekt støttet av Forskningsrådet.
I det siste tiåret har Kinas rolle i Afrika vokst - hovedsakelig som en handelspartner og investor. Men nå har Kina også begynt å ha en større politisk rolle i Afrika.
I seks år leder Ignacio Herrera Anchustegui prosjektet Gov-Wind som tar for seg de rettslige utfordringene ved reguleringer av havvind-produksjon. – Ingen juss, ingen havvind, sier han.
Universitetet i Bergen er den første institusjonen i Norge og det første universitetet i verden som slutter seg til EU-kommisjonens globale koalisjon United for Biodiversity.
Kan investeringer i kystkultur og beskyttelse og vedlikehold av marine økosystemer bidra til å stimulere den blå økonomien etter koronapandemien? Dette og flere spørsmål ble diskutert i en egen parallellsesjon på Bærekraftskonferansen i Bergen i februar 2021 (SDG Conference Bergen).