Det juridiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det juridiske fakultet

22. juli-saken reiste en omfattende diskusjon rundt strafferettslig utilregnelighet og psykisk sykdom, som førte til regelendringer fra 2020. Men det finnes fortsatt uklarheter som kun kan løses ved forskning, ifølge juss-professor Linda Gröning ved UiB.
Professor Eirik Holmøyvik mottar Foreleserprisen 2021 ved Det juridiske fakultet. Se video av overrekkelsen her.
Høsten 2021 starter det nye master-emnet Law of Armed Conflict, with emphasis on maritime operations. Emnet fokuserer særlig på rettsspørsmål knyttet til militæroperasjoner til havs.
Jussprofessor Halvard Haukeland Fredriksen overrakte utredningen om Nav-saken til arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen, 15. juni. – Mitt tydelige budskap er at vi skal endre loven, sier ministeren.
Statsminister Erna Solberg og olje- og energiminister Tina Bru la fram den nye stortingsmeldingen det industrielle potensialet i norske energiressurser, fredag 11. juni. UiB stilte med eksperter som svarte media i etterkant.
Kroppsvisitasjoner utført av betjenter i norske fengsler kan neppe gi grunnlag for oppreisning etter skadeserstatningsloven. En slik oppreisning må derfor eventuelt tilkjennes på et annet grunnlag, mener artikkelforfatteren.
- Det er mulig å være både gal og ond samtidig. Men 22. juli-saken viste oss at utilregnelighet dypest sett handler om våre felles forestillinger om hvem som fortjener straff og ikke, sier Jussprofessor og forsker Linda Gröning i UiB Popviten.
– Vi trenger en styrking av trygderettsforskningen, og vi er glade for at Arbeids- og sosialdepartementet bidrar på denne måten, sier dekan Karl Harald Søvig.
Universitetet i Bergen utvikler en tverrfaglig master i kommunal ledelse. Første modul starter opp 2021. – Programmet treffer kommunens behov svært godt, sier universitetsdirektør og tidligere kommunaldirektør Robert Rastad.
Hvilke konsekvenser vil dommene fra Strasbourg få for det norske barnevernet?
Lovforslaget frå Kommunal- og moderniseringsdepartemenet om større kommunalt sjølvstyreskjønn under dispensasjonsregelen i plan- og bygningslova er ikkje vidareført etter behandlinga av høyringa i statsråd.