Christiekonferansen

Nyhetsarkiv for Christiekonferansen

Nordsjøen var tema for årets Christiekonferanse. Konferansen samlet aktører fra akademia og samfunnsliv onsdag 29. april.
Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen går sammen i en strategisk avtale om en verdensledende marin forskningsklynge i Bergen.
Universitetet i Bergen er det 42. beste universitetet i verden innen marin forskning og geovitenskap, ifølge QS sin ranking basert på fagområder.
Universitetet i Bergen gir Christieprisen 2015 til forretningsmannen Christian Rieber for hans mangeårige støtte til klima- og helseforskning. Han gir prispengene videre til studenter i musikkterapi.
Ingrid Fjellberg vant Christiekonferansen og Bergens Tidendes skrivekonkurranse med teksten "Havet, agurken og tryllekunsten".
Ny antologi understreker at Nordsjøen ikke bare er fysisk gitt, men også kulturelt skapt.
Dei siste 15–20 åra har EU teke over nær alt av miljølovgjeving i EØS-området – også Nordsjøen og dei andre norske havområda.