Institutt for klinisk odontologi

Slik fikk de gamle tannlegestolene nytt liv i Etiopia

Da den nye Odontologen skulle bygges, reiste spørsmålet seg: Hvor mye av utstyret skulle de ta med over i de nye lokalene? En stor del av det tekniske utstyret var temmelig nytt, og fullt brukbart. En av tilbyderne la en svært god avtale på bordet: Alt nytt, til en svært god pris. Men da skulle ikke det eksisterende utstyret selges på det norske bruktmarkedet.

Wondwossen Fantaye er leder av School of Denistry i Addis Abeba. Her er han sammen med UiB-professor Asgeir Bårdsen. Foto: Privat

– Det har vært en lang vei å gå. Men nå står den renoverte klinikken nesten helt ferdig i Addis, sier Asgeir Bårdsen, professor ved Institutt for klinisk odontologi ved UiB.

I den treetasjes bygningen ved School of Dentistry i Etiopias hovedstar Addis Abeba står nå førti tannlegestoler fra Bergen. De er fullt utstyrte med instrumenter for undersøkelsee og behandling.

En liten, men viktig del mangler før klinikken kan åpnes for studenter og lærere.

– Vi venter på at kompressorer skal komme på plass. Forhåpentligvis vil klinikken åpne til høsten, sier Asgeir Bårdsen.

Les mer om tannlegenstoler som får nytt liv i Etiopia i På Høyden.