One Ocean Expedition

Bærekraftsemne til havs engasjerte mange

Nesten 130 deltakere fikk med seg sesjonen om One Ocean-seilasen på Day Zero.

Webinar -skjermbilde
Fv. Førsteamanuensis Katja Enberg, rådgiver Beate Rensvik og nederst, postdoktor Camilla Borrevik under webinaret.
Kari Bjørgo Johnsen, UiB

Day Zero er det uformelle startskuddet for den årlige Bærekraftskonferansen i Bergen, der studenter, forskere, forelesere, universitetsansatte og allmennheten inviteres til en fest i kunsten å tenke bærekraftig – og da med særlig vekt på bærekraftsmålene.

En av sesjonene på Day Zero tok for seg UiBs deltakelse i jordomseilingen One Ocean Expedition, og bærekraftsemnet SDG200 som skal holdes om bord på seilskipet Statsraad Lehmkuhl mens skipet seiler over Stillehavet.

– Det var kjempegøy at så mange fulgte med på sesjonen vår. Det viser nok at det er mange som er interessert i emnet, og ikke minst å få kunne bli med på eventyret vi skal ut på sommeren 2022, sier Katja Enberg som er fagansvarlig for emnet.

På sesjonen kom det en rekke spørsmål fra deltakerne, om alt fra å innlede romantiske relasjoner om bord og livet på båten til hvem som kan ta studiet.

– Vi ønsker en mest mulig variert studentgruppe, både når det gelder fagbakgrunn, men også nasjonalitet. Studentene vi skal ha med må være tilknyttet Universitetet i Bergen, eller en av de institusjonene vi inngår partnerskap med i forbindelse med seilasen. Vi kommer til å oppdatere disse nettsidene med informasjon om hvilke institusjoner det gjelder, sier Enberg.

Her kan du se presentasjonen som ble holdt.