UiB Ambassadør
Reisebrev fra København

Dejlig å være norsk student i Danmark

Etter snart ti måneder som student ved Københavns Universitet, er utvekslingsoppholdet mitt ved veis ende. Et år som var vanskelig å forutse, men som har gått over all forventning.

Bilde av forfatteren
Anna Maud Hersvik

Det var en lykkelig student som fikk bekreftet utvekslingsplass i fjor vinter. Først fire måneder senere kom den egentlige bekreftelsen. Pandemien gjorde alt usikkert, også utveksling. Universitetenes avlysninger kom på løpende bånd.  Til slutt gjensto bare UiB med den etterlengtede nyheten – utveksling gjennomføres!

En annen utfordring i forkant var å finne bolig. Til fremtidige utvekslingsstudenter i København, start tidlig! Jeg fant bolig privat takket være Facebook-grupper og boligsider. Universitetet tilbyr også studentboliger, men ofte med lange ventelister.

I september startet jeg på KU, her som humaniora student. På første forelesning ble jeg møtt av et åpent, innbydende og nybygget fakultet - i stor kontrast til SV-bygget og Uphil. Campus rommer et hav av leseplasser, cafeer og studenter plassert på Amager, en kort sykkeltur fra bykjernen. Her kryr det av valgmuligheter for deg som skal ta frie studiepoeng på utveksling. Mine emner gav mer teknisk, praktisk, kreativ og dansk tilnærming til medievitenskap. Jeg anbefaler å sjekke ut utvekslingsemnene om dansk kultur. I kurset ‘Danish Cinema’ fikk jeg både kunnskap om filmnasjonen Danmark og gode internasjonale venner.

Men, den danske kulturen har jeg selvsagt blitt best kjent med utenfor pensumbøkene. København har et yrende kulturliv, opplevelsene står i kø og jeg har fortsatt langt frem. Det er den perfekte studentby. Her venter alltid en ny brunsj, bruktbutikk, bar eller kunstutstilling. Bysentrumet jeg kjenner fra Bergen har her utvidet seg til flere sentrale store bydeler – og overalt skjer det noe. Ti måneder inn i oppholdet nyter jeg fortsatt synet av storbyen på hver eneste sykkeltur. Noe mindre når det flate landskapet kommer til sin, dessverre vindfulle, rett.

Livet som norsk student i København gir kanskje ikke kultursjokk, men kulturforskjeller er det. Jeg har vendt meg til imøtekommende fremmede, en lite politisk korrekt befolkning og et språk hvor hold kjeft brukes med komplimenter. Maset om å rekke polet på lørdager føles fjernt med alkohol tilgjengelig overalt, til alle døgnets tider. Nå forstår jeg hvorfor danskene ‘hygger så meget’ med sine svært hyggelige priser.

Livet som utvekslingsstudent i en pandemi har gitt desto flere erfaringer. Nabolandet Danmark har aldri vært lengre unna Norge, med restriksjoner knyttet til både hverdag og innreise. Jeg rakk akkurat å reise hjem til jul før Danmark stengte i desember. I høst var samfunnet heldigvis åpent, med fysiske forelesninger, utepils og sosialt liv. Samtidig som våren har sprunget ut har alt åpnet mer og mer opp igjen. Danmarks vanvittige testkapasitet, gratis hurtigtester og mer behagelige metoder har gjort testing til en enkel vane og forutsetning for et friere liv.

Utvekslingsåret i København har gitt meg minner og venner for livet. I året for avlysninger har denne muligheten betydd desto mer - stor takk til UiB som hadde is i magen og gav meg denne sjansen.

Utveksling er en unik mulighet som jeg oppfordrer alle til å gripe - både i normale og unormale tider.

Sykkelen som har blitt min faste følgesvenn.

Anna Maud Hersvik