SAPIENCE

Nobelprisen i fysiologi eller medisin 2022 til Svante Pääbo

Svante Pääbo er tildelt Nobelprisen i fysiologi eller medisin 2022. «Våre varmeste gratulasjoner sendes til Svante Pääbo. Vi er veldig stolte over samarbeidet vi har fått over tid med den nye prisvinneren", sier SapienCE-direktør, professor Christopher Henshilwood ved Universitetet i Bergen.

Svante Pääbo, awarded the 2022 Nobel Prize in Physiology or Medicine
NOBELPRISVINNER: Svante Pääbo er tildelt Nobelprisen i fysiologi eller medisin 2022 for " sine oppdagelser av genomene til utdødde menneskearter og menneskets evolusjon."
Max Planck Society

Svante Pääbo er tildelt Nobelprisen i fysiologi eller medisin 2022 for " sine oppdagelser av genomene til utdødde menneskearter og menneskets evolusjon". Nyheten ble kunngjort av Nobelforsamlingen den 3. oktober.

Velfortjent anerkjennelse

Professor Christopher Henshilwood, direktør for SapienCE Center of Excellence on Early Human Behaviour ved Universitetet i Bergen, har over tid samarbeidet med Pääbo og hans team ved Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Leipzig.

- Våre varmeste gratulasjoner sendes til Svante Pääbo. Dette er en velfortjent anerkjennelse av ekte banebrytende forskning. Pääbos arbeid har revolusjonert vår forståelse av våre forfedre og hvordan vår art, og andre homininarter, utviklet seg og sameksisterte. Arbeidet har også stor betydning for vår forståelse av menneskers helse, sier Henshilwood.

Den svenskfødte Pääbo, som er kjent for sitt arbeid med å sekvensere DNA fra forhistoriske mennesker og våre utdødde søskenbarn, neandertalere og denisovaner, ble kreditert av Nobelkunngjøringen for å ha etablert en ny vitenskapelig disiplin, Paleogene.

Givende samarbeid

Professor Henshilwood hadde gleden av å jobbe sammen med Svante Pääbo og hans team så sent som i 2021.

- Vi publiserte en felles artikkel i PNAS, sammen med to andre SapienCE-forskere Chris Miller og Sarah Wurz. Det var veldig givende og lærerikt å jobbe med Pääbo og hans medforsker Matthias Meyer ved Max Plank-laboratoriet. Vi håper det gode samarbeidet vil fortsette i årene som kommer, sier Henshilwood.