SAPIENCE

Nyhetsarkiv for SAPIENCE

En ny studie viser hvordan dryppstein kan spille en avgjørende rolle i å rekonstruere fortidens klima. Den nye tilnærmingen gir oss et mer detaljert bilde av hvordan klimaet kan ha påvirket bosetningsmønsteret i Sør-Afrika for 45 000 år siden.
Nye forskningsstudier viser at våre forfedre samlet på iøynefallende skjell som kan ha blitt brukt som smykker for 100 000 år siden. De nye funnene viser også det som kan være de første tegnene til utforming av egne identiteter som gradvis, men radikalt har endret måten vi ser på oss selv og andre.
SapienCE sin årsrapport for 2022 er nå tilgjengelig. Årets rapport oppsummerer arbeidet fra våre verdensledende forskere fra senteret ble etablert i 2017 og frem til i dag. Bli med på reisen vår!
Klimaforsker Eystein Jansen er valgt som visepresident i Det europeiske forskningsrådet (ERC). Han er den første norske forskeren som går inn i ledelsen i europeisk forsknings elitedivisjon.
Svante Pääbo er tildelt Nobelprisen i fysiologi eller medisin 2022. «Våre varmeste gratulasjoner sendes til Svante Pääbo. Vi er veldig stolte over samarbeidet vi har fått over tid med den nye prisvinneren", sier SapienCE-direktør, professor Christopher Henshilwood ved Universitetet i Bergen.
SapienCE invites applications for a position as Postdoctoral Research Fellow in Middle Stone Age African Archaeology. The deadline is 11th April 2023!
Nye analysemetoder av mikroskopiske sandkorn viser for første gang hvordan mennesker som levde for mellom 100 000 og 70 000 år siden organiserte boplassene sine. De nye metodene kan også forklare hvorfor nettopp disse menneskene utviklet evnen til å lage smykker og kunstgjenstander.
Mennesket er den eneste arten som bruker symboler for å uttrykke mengde, og forskerne vil finne ut hvorfor tallsystemene er så forskjellige i ulike kulturer.
I den nyeste episoden av podcasten UiB Popviten får lytterne bli kjent med de aller første menneskene. Ukens gjest er postdoktor Magnus Mathisen Haaland ved Centre for Early Sapiens Behaviour (SapienCE).
Arkeologene som fant verdens eldste menneskeskapte tegning er tilbake i Blomboshulen på jakt etter nye funn. Bli med inn i grotten å se hvordan professor Henshilwood og hans team jobber når de graver etter spor som kan fortelle oss hvordan vi har utviklet oss til moderne mennesker.
Gode klær og mote har vært viktig for oss helt siden tidlig steinalder. En ny internasjonal studie viser hvordan syteknikken har utviklet seg fra de første nålene ble oppfunnet for 73 000 år siden. Funnene viser tidlige spor av avansert klesproduksjon, og at klær allerede den gang handlet om mer enn å bare holde seg varm.
Arkeologer fra UiB har oppdaget verdens eldste tegning i en hule i Sør Afrika. Den abstrakte tegningen viser et rødt kryssmønster laget med en okerfargestift for 73 000 år siden.
Banebrytende forskning setter menneskets historie i et nytt perspektiv. Oppsiktsvekkende arkeologiske funn avslører tydelige tegn på at moderne levesett fant sted for over 300 000 år siden.
UiBs nye Senter for fremragende forskning er nå offisielt åpnet.