Sosiologisk institutt
Intervju i Kilden

Alenemødre i 100 år: Fra seksuell til økonomisk skam

Professor Liv Syltevik er intervjuet i Nyhetsmagasinet Kilden om hvordan har alenemødrenes status endret seg i løpet av de siste 100 årene.

Illustrasjon Syltevikintervju

Jubileum for barnelovene

I forbindelse med at det er 100 år siden innføringen av de Castbergske Barnelovene, kommer Tidsskrift for Velferdsforskning med et spesialnummer hvor Syltevik bidrar med artikkelen "Alenemødre i 100 år: Fra seksuell til økonomisk skam".

"Alenemødrenes århundre"

- Det tjuende århundre er blitt kalt alenemødrenes århundre. Stigmaet som rammet ugifte mødre "som havnet i uløkka" og deres "uektefødte barn" er i stor grad borte. Likevel ser man at mange enslige mødre sliter med å få pengene til å strekke til, og at barn av enslige mødre har høyere risiko for å være fattige. Man har oversett de nye utfordringene som rammer enslige mødre, sier Syltevik.