Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

«Kort sagt – vil du opne brystkassa med sag og la kirurgane skjære seg fram, eller vil du ta ei sprøyte stamceller når hjartet blir gammalt og sjukt?»
Mens roboter utgjør en vesentlig del av tilbudet på japanske sykehjem, vil professor Bettina S. Husebø ved SEFAS heller satse på samtale og personlig kontakt innen norsk eldreomsorg.
Tirsdag 19. juni 2018 ble Forskningsrådets store evaluering av samfunnsvitenskapene i Norge – SAMEVAL – lagt frem. Universitetet i Bergen gjør det godt med ett institutt og tre forskningsgrupper i verdensklasse.
For ellevte året på rad har nesten etthundre PhD-kandidater fra hele verden inntatt Høyden for å jobbe med globale utfordringer.
– Møtet med migrantane har gjort stort inntrykk, men som antropolog er det også med utgangspunkt i desse møta at eg tenkjer best, seier Christine M. Jacobsen.