Hjem
Arnulf Christian Mattess bilde
Foto:
Bjarte Bjørkum

Arnulf Christian Mattes

Professor, Leder for Senter for Griegforskning, Fakultet for Kunst, Musikk og Design, UiB
  • E-postArnulf.Mattes@uib.no
  • Besøksadresse
    Lars Hilles gate 3
    5015 Bergen
    Rom 
    Ring mob. (+47) 48144938
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Faglige interesseområder:

Musikk fra det 19. og 20. århundre 

Musikk og modernisme

Musikk i Norden

Musikkhistorie og historiografi 

Musikk og erindring

Musikkvitenkapelig faghistorie og vitenskapsteori

Hsitorisk framførelsespraksis 

Mediabidrag og populærvitenskapelige foredrag (utvalg): 

'Skulte stemmer' KODE komponisthjem populærvitenskapelig serie, 8. mars 2023:'Anne-Marie Ørbecks sanger 'Vonir i blømetid'- konsert og samtale'Medvirkende: Arnulf Mattes, Bettina Smith (professor UiS, mezzosopran), Signe Bakke (professor, Griegakademiet, UiB, klaver).

Bergens Tidende, 25. januar 2023: 'Hun var en pioner. Nå løftes komponisten som bodde på Minde frem'. 

Edvard Grieg Museum Troldhaugen, 21. november 2021: Nina Grieg 175 minifestival. Panelsamtale.
Medvirkende: Arnulf Mattes, Bettina Smith (professor UiS, mezzosopran), m.fl.. Moiderator: Marion Hestholm (NRK). 

NRK Spillerom P2 kl. 17.03 og NRK Klassisk kl. 21.03, 25. oktober 2020: Intervju i program om Anne-Marie Ørbeck:  https://radio.nrk.no/serie/spillerom-soendag/MKRS01004320.

Bergens Tidende, 22. oktober 2019: 'Edvard Grieg ble brukt i nazipropaganda under andre verdenskrig'.

Hardingtonar festival, 8. juni 2019: Tveitt nå! panelsamtale. Medvirkende: Arnulf Mattes, Ragnhild Hemsing, fiolin/hardingfele og solist med BFO; Reidar Storaas, journalist og forfattar; Dag Rune Mo, medstifter av Hardingtonar. Moderator: Annabel Guaita/Notelangs.

NRK.no, 26. august 2018: Då nazistane forsøkte å kuppe Grieg 

Ballade.no, 7. juni 2017: Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning

Forskning.no, 2. oktober 2016: Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen.

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fêtes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) –- LAWO - LWC 1116. [Booklet - Introductory essay].

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fartein Valen, Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio. Sæverud Museum, Bergen [Pre-concert talk].

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'. Fartein Valen Festival, Haugesund and Valevåg [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Bjørgan, Kjetil (2015). NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist. NRK Radio [Radio].  

Mattes, Arnulf Christian & Sandmo, Sigurd (2015). Introduksjon. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen. Edvard Grieg Museum, Bergen [Pre-concert talk].

Dagsland, Sissel Hamre & Mattes, Arnulf Christian (2015). Til Grieg-senteret med Fartein Valen. Bergen [Tidsskrift].  

Mattes, Arnulf Christian (2015). 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'. Fartein Valen Festival, Haugesund and Valevåg [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2014). Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR, Electron Festival, Genève [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian (2014). Verdenskrigen og modernismen i musikken. The war to end all wars – Fritt Ord arrangementserie Litteraturhuset, Oslo [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian (2013). Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo [Pre-concert talk].

Mattes, Arnulf Christian (2013). Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum, Oslo Academy of the Arts [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2013). the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music, Ultima Academy, Ultima Festival, Oslo [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Møller, Thomas Erma (2013). Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven, Åpen dag, Department of Music, UiO.

Mattes, Arnulf Christian (2012). Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012 [Booklet - Introductory essay]. 

Mattes, Arnulf Christian (2012). Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer, Faglig-pedagogisk dag, University of Oslo.

Undervisnings- og veiledningsområder:

Musikkhistorie (19. og 20. århundre), nordisk musikk, musikkestetikk, vitenskapsteori og faghistorie i musikkvitenskap, historisk framføringspraksis

Emner:

Bachelorprogrammet i musikkvitskap 

  • Griegstudier MVK104: valgfri emne, 15p., H2020 (emneansvarlig) 
  • Innføring i musikkvitenskap MVK 100, H2020. 

 

 

  • Vis forfatter(e) (2024). Færre gråhåra hoder i salen. bymag.no.
  • Vis forfatter(e) (2024). Forgotten Sounds - Grieg in Performance - Vidcast.
  • Vis forfatter(e) (2024). Festspillene i Bergen - Glemte stemmer I og II - Inger Bang Lund - Borghild Holmsen. Introduksjon og konsert.
  • Vis forfatter(e) (2023). Vonir i Blømetid.
  • Vis forfatter(e) (2023). Skjulte stemmer: Anne-Marie Ørbecks sanger fra 1942.
  • Vis forfatter(e) (2023). Podcast 'Claiming Beethoven' .
  • Vis forfatter(e) (2023). NRK P2 Studio 2 - Intervju: Anne-Marie Ørbeck som festspillkomponist.
  • Vis forfatter(e) (2023). Musical heritage now? From archive storage to collective memory.
  • Vis forfatter(e) (2023). Hennes musikk ble første spilt i Nazi-Tyskland. Nå løftes bergenskomponisten frem under Festspillene.
  • Vis forfatter(e) (2023). Grieg, Sæverud, Bull – og Anne-Marie Ørbeck - panelsamtale under Festspillene.
  • Vis forfatter(e) (2023). From archive to stage.
  • Vis forfatter(e) (2023). Editorial - Acta Musicologica Vol. 95 No. 1. Acta Musicologica. 2-4.
  • Vis forfatter(e) (2023). Beethoven reception in occupied Norway.
  • Vis forfatter(e) (2023). Anne Marie Ørbeck - presentasjon og fremføring av sanger.
  • Vis forfatter(e) (2022). Zur Theorie der Aufführung (Rudolf Kolisch; hrsg. von H.-K. Metzger und R. Riehn, München 1983). 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2022). Tempo und Charakter in Beethovens Musik (Rudolf Kolisch; hrsg. von R. Busch und D. Satz, München 1992). 3 sider.
  • Vis forfatter(e) (2022). Performance Poetics/Musical Poetry: Grieg Playing Grieg.
  • Vis forfatter(e) (2022). Migrant, Musician, Jew: The Case of István Ipolyi.
  • Vis forfatter(e) (2022). Heritage versus Politics. German Performance Traditions in Quisling’s Norway .
  • Vis forfatter(e) (2022). Harald Sæverud - Komponistens (selv-)stilisering i norsk presse.
  • Vis forfatter(e) (2022). BIT20 NORDEN #2: Sverige - konsert og samtale med komponistene.
  • Vis forfatter(e) (2022). Anne Marie Ørbeck (1911-1996) - ut og inn av historien..og inn igjen.
  • Vis forfatter(e) (2021). Whose Music History? Introduction to seminar 'Women in music history, musical heritage and gender perspectives'.
  • Vis forfatter(e) (2021). Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute.
  • Vis forfatter(e) (2021). Nina Grieg 175-festival KODE komponisthjem - panelsamtale 'Kvinnestemmen i musikken' .
  • Vis forfatter(e) (2021). Kunst i krise: Slik endrer kunstkonsumet seg.
  • Vis forfatter(e) (2021). Fartein Valen’s atonal breakthrough. 30 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). What Else Can Grieg’s Historical Recordings Tell Us? Performance Practice as Musical Poetry. Studia Musicologica Norvegica. 25-40.
  • Vis forfatter(e) (2020). Walter Niemanns Rezeption der nordischen Musik.
  • Vis forfatter(e) (2020). The Eclipse Effects of Stardom: Edvard Grieg as a Challenge to National Musicology. History of Humanities. 131-150.
  • Vis forfatter(e) (2020). Spillerom Søndag/NRK P2/NRK klassisk - Om Anne-Marie Ørbeck.
  • Vis forfatter(e) (2020). Songs to Survive-Gunnar Kjeldaas‘ "Fangesongar frå Kirkenes".
  • Vis forfatter(e) (2020). Om musikalsk 'recycling': Grieg utenfor konsertsalen og som filmmusikk.
  • Vis forfatter(e) (2020). Nordic, Female, Composer. On Anne-Marie Ørbeck’s War-Time Compositions. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Litterær lunsj med Arnulf Christian Mattes.
  • Vis forfatter(e) (2020). Komponistin im Fokus: Pauline Hall - WDR3 Tonart.
  • Vis forfatter(e) (2020). Expressive Sites - Intimate Relationships.
  • Vis forfatter(e) (2019). “Monumentalism” in Norway’s Music 1930–1945. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (2019). Tveitt nå! Paneldebatt - Hardingtonar 2019, Norheimsund bibliotek.
  • Vis forfatter(e) (2019). Tonalitetskrisen i musikken. 98-101.
  • Vis forfatter(e) (2019). The “Nordic Ingredient” – Introduction. 7-10.
  • Vis forfatter(e) (2019). The Nordic Tone in Anne-Marie Ørbeck War-Time Compositions.
  • Vis forfatter(e) (2019). The Nordic Ingredient. European Nationalisms and Norwegian Music since 1905. Waxmann Verlag.
  • Vis forfatter(e) (2019). Sorg-Tvang-Motstand. Musikk i Falstad fangeleir.
  • Vis forfatter(e) (2019). Revival or Recycling? Introductory Reflections.
  • Vis forfatter(e) (2019). No Escape from Politics? On Grieg’s Afterlife in Norwegian Memory Culture. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (2019). NRK klassisk: Sesongåpning Bergen filharmoniske orkester med Mahlers 2. symfoni.
  • Vis forfatter(e) (2019). NRK Spillerom: Tysk veke i P2 - tysk spesial.
  • Vis forfatter(e) (2019). Music in times of crisis.
  • Vis forfatter(e) (2019). Intoxicating Oscilllations - On Schoenberg and Mach.
  • Vis forfatter(e) (2019). Franz Berwald: belysningar och reflektioner. Svensk tidskrift för musikforskning.
  • Vis forfatter(e) (2019). Edvard Grieg ble brukt i nazistisk propaganda under andre verdenskrig.
  • Vis forfatter(e) (2019). Celebrating the Nordic tone – fighting for national legacy: the Grieg Centenary, 1943 .
  • Vis forfatter(e) (2018). Til Grieg 175-årsdag - Innlegg til 'En time med Grieg'.
  • Vis forfatter(e) (2018). Sorg - tvang - motstand. Musikk i leirene 1940–45: Fra Grini til Kirkenes.
  • Vis forfatter(e) (2018). Reviving National Heritage? Edvard Grieg in Norwegian Music Historiography/Public History.
  • Vis forfatter(e) (2018). On the 'Un-settling' of 'Own Language'.
  • Vis forfatter(e) (2018). Notelangs: Grieg - Hva nå? Paneldebatt.
  • Vis forfatter(e) (2018). No Escape from Politics? Grieg beyond 1905.
  • Vis forfatter(e) (2018). Musikk i kamp - Grieg-jubileet 1943.
  • Vis forfatter(e) (2018). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 5-10.
  • Vis forfatter(e) (2018). Grieg's historical performances as musical poetry.
  • Vis forfatter(e) (2018). Fartein Valen, Inwardness, and Goethe's Mignon Songs .
  • Vis forfatter(e) (2018). Då nazistane forsøkte å kuppe Grieg. Ein propagandafilm skulle vere krona på verket, men floppa.
  • Vis forfatter(e) (2018). 1907–2007: Edvard Grieg in der norwegischen Erinnerungskultur.
  • Vis forfatter(e) (2018). "Die Gratulanten kommen" - Der Kampf um Griegs Erbe 1943. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). Romantic or Sentimental? On Grieg’s Historical Recordings and the Musical Text.
  • Vis forfatter(e) (2017). Norwegian Monumentalism and German Propaganda 1930-45.
  • Vis forfatter(e) (2017). Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning. Ballade.
  • Vis forfatter(e) (2017). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 5-8.
  • Vis forfatter(e) (2017). Inderlighet bak maktens beskyttende murer? Om Fartein Valens atonale gjennombrudd.
  • Vis forfatter(e) (2017). Grieg, history, and politics - Commemorating Grieg in 2007-1993-1943.
  • Vis forfatter(e) (2017). Forskere vil gjøre Fartein Valens musikk mer tilgjengelig.
  • Vis forfatter(e) (2017). Fartein Valens verker.
  • Vis forfatter(e) (2017). Fartein Valen: Universalisten fra Valevåg - Seminar og paneldebatt.
  • Vis forfatter(e) (2017). Endring, ekspresjon og eksperiment – hva driver utviklingen videre hos Valen fra 1920-tallet til op. 28 og 29 seint 1930-tall?
  • Vis forfatter(e) (2017). Die Gratulanten kommen - Neue Forschung zum Grieg Jubiläum 1943.
  • Vis forfatter(e) (2016). Zur Kategorie des "Nordischen" in der norwegischen Musikgeschichte 1930-45. Archiv für Musikwissenschaft. 166-184.
  • Vis forfatter(e) (2016). The Sources of Fartein Valen's Aesthetic Theology.
  • Vis forfatter(e) (2016). Om musikerens oppgave: Adornos framførelsesteori - fortsatt relevant?
  • Vis forfatter(e) (2016). Observations and Speculations: On Valen's Sketches and 'Spiritual Exercises'.
  • Vis forfatter(e) (2016). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-9.
  • Vis forfatter(e) (2016). Kampen om arven etter Edvard Grieg 1943.
  • Vis forfatter(e) (2016). Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen.
  • Vis forfatter(e) (2016). Grieg Research Guide Project - An Intermediate Report.
  • Vis forfatter(e) (2016). Gjesteforelesning: Hvor går Griegforskningen?
  • Vis forfatter(e) (2016). Geschichtsschreibung und nationales Kulturerbe: Zur Griegforschung in Norwegen.
  • Vis forfatter(e) (2016). Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'.
  • Vis forfatter(e) (2016). Fetes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) - Booklet - Introductory essay - LAWO - LWC 1116 .
  • Vis forfatter(e) (2016). Fartein Valen og Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio.
  • Vis forfatter(e) (2016). Cosmopolitan Values in the Scores of Edvard Grieg.
  • Vis forfatter(e) (2016). Celebrating the Nordic Tone - the Grieg Centennials 1943.
  • Vis forfatter(e) (2016). "Die Gratulanten kommen". Fighting for Edvard Grieg's Legacy 1943.
  • Vis forfatter(e) (2015). Til Grieg-senteret med Fartein Valen.
  • Vis forfatter(e) (2015). Tempo and the rationalization of notation: From Beethoven to Grieg and Valen.
  • Vis forfatter(e) (2015). Re-Listening Stockhausen's 'Gesang der Jünglinge'.
  • Vis forfatter(e) (2015). Performance as critique. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2015). NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist.
  • Vis forfatter(e) (2015). Listening to the Twentieth Century.
  • Vis forfatter(e) (2015). Leder. Studia Musicologica Norvegica. 3-5.
  • Vis forfatter(e) (2015). Innledning. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen.
  • Vis forfatter(e) (2015). German Tradition and Stylistic Emancipation: On Conceptions of Form in Fartein Valen's Violin sonata Op. 3.
  • Vis forfatter(e) (2015). German Depth and Nordic Inwardness? On Fartein Valen's Musical Poetics.
  • Vis forfatter(e) (2015). Geliebt und verrissen. Zur gespaltenen Rezeption von Griegs 'Sonate for Piano Violoncel' op. 36 (1883).
  • Vis forfatter(e) (2015). 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'.
  • Vis forfatter(e) (2014). Verdenskrigen og modernismen i musikken. Fritt Ord arrangementserie 2014.
  • Vis forfatter(e) (2014). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-9.
  • Vis forfatter(e) (2014). Konstruktive misforståelser. Om Beethoven i Valens fiolinsonate op. 3.
  • Vis forfatter(e) (2014). Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR à l'ère pré-Stockhausen.
  • Vis forfatter(e) (2014). Adorno, Schoenberg, Kolisch: Modernism, Performance and the Aesthetics of Resistance.
  • Vis forfatter(e) (2014). 'Opprørsmusikk'. Intervju med Oslo Student-TV.
  • Vis forfatter(e) (2013). ‘Keine Rührung – Erkenntnis!’ The Aesthetics of Espressivo in the ‘Performance Theories’ of Arnold Schoenberg and Rudolf Kolisch. Svensk tidskrift för musikforskning. 109-120.
  • Vis forfatter(e) (2013). the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music.
  • Vis forfatter(e) (2013). Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum Oslo Academy of the Arts.
  • Vis forfatter(e) (2013). Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Pre concert talk eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo, 08-03-2013.
  • Vis forfatter(e) (2013). Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven.
  • Vis forfatter(e) (2013). Notasjon og praksis: om hva som ikke står i partituret.
  • Vis forfatter(e) (2013). Musik als Gedicht-Kritik. Hans Zenders "Hölderlin lesen I" (1979).
  • Vis forfatter(e) (2013). Leder/editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-8.
  • Vis forfatter(e) (2013). From breakthrough to consolidation: A study in Fartein Valen's stylistic development.
  • Vis forfatter(e) (2013). Composer's intentions and performer's actions: On sketches and annotations in Valen's Violin sonata op. 3.
  • Vis forfatter(e) (2012). Vestens musikkhistorie. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Performing Modernist Identities: On the Construction of ‘Wiener Espressivo’ - Keynote lecture.
  • Vis forfatter(e) (2012). Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer.
  • Vis forfatter(e) (2012). Just a Matter of Good Taste? Critical Remarks on the Performance Practice of the Cadenzas to Beethoven’s Violin Concerto, Op. 61.
  • Vis forfatter(e) (2012). Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012. CD cover text.
  • Vis forfatter(e) (2011). What is 'Wiener espressivo'? On the Formation of a Performance Style.
  • Vis forfatter(e) (2011). Radiant Moments of Remembrance: on Sound Sheets in Schoenberg's Late Chamber Works. Twentieth-Century Music. 43-62.
  • Vis forfatter(e) (2011). From Riemann’s ‘History of Notation’ to Adorno’s ‘Theory of Reproduction’.
  • Vis forfatter(e) (2011). Fra romantikken til elektronika: nye perspektiver på klangflatens historie.
  • Vis forfatter(e) (2011). Committed Musicians: On Kolisch and Leibowitz's Actualisation of Beethoven in 1964.
  • Vis forfatter(e) (2011). Cinematic Influence? On Arnold Schoenberg's Time Charts for the String Trio Op. 45.
  • Vis forfatter(e) (2011). An Anti-Virtuoso's Actualization of Beethoven's Violin Concerto - Rudolf Kolisch: An Example of 20th Century Artistic Research?
  • Vis forfatter(e) (2010). The task of the performer: On Adorno's Theory of reproduction.
  • Vis forfatter(e) (2010). Revolusjon på Café Griensteidl: Om Ernst Machs betydning for den musikalske modernismen.
  • Vis forfatter(e) (2010). Arnold Schönberg's Death dance of the principles and the transformation of colours in his atonal music :. Studia Musicologica Norvegica. 122-132.
  • Vis forfatter(e) (2009). Om verkbegrepet i Wienerskolens oppførelsesteori.
  • Vis forfatter(e) (2008). Tekst, timbre og timing: Om Rudolf Kolischs interpretasjoner av Beethoven og Schönberg.
  • Vis forfatter(e) (2008). Schubert-Mysterier - Minifestival med Oslos strykekvartett - Programhefte med innledende essay og verkomtaler.
  • Vis forfatter(e) (2007). Reflected Colors – Reflective Forms: On the Interpretation of Arnold Schoenberg’s Late Chamber Music Works. 283.
  • Vis forfatter(e) (2007). On Arnold Schoenberg's Self-Reflective Expressionism.
  • Vis forfatter(e) (2007). Komponere med farger og toner. Om Schönbergs vei til tolvtonemusikken.
  • Vis forfatter(e) (2006). Zur Konstellation von Ausdruck und Spiel in Schönbergs Phantasy for Violin with Piano Accompaniment op. 47. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2006). Glemme, fortrenge eller erindre? En modernist mellom nostalgi og melankoli - Om tonalitet i Arnold Schönbergs tolvtonemusikk.
  • Vis forfatter(e) (2006). Forrådte testamenter? Om Arnold Schönbergs forhold til den nye Wiener skolens oppførelseslære.
  • Vis forfatter(e) (2005). Hvordan låter månelys? Om Arnold Schoenbergs klangfargekomposisjoner.
  • Vis forfatter(e) (2005). Dialectic conflict or floating certainties? On Schoenberg's musical poetics and the interpretation of the String trio op.45.
  • Vis forfatter(e) (2004). Zur Konstellation von Spiel und Ausdruck in Schönbergs "Phantasy".
  • Vis forfatter(e) (2004). Fantastic moments and hexachord combinatoriality in Arnold Schönberg's "Phantasy" op. 47 (1949).
  • Vis forfatter(e) (2004). Adorno's beautiful passages - Schoenberg's moments of intensity.
  • Vis forfatter(e) (2002). Some historical and analytical remarks on Arnold Schoenberg's setting of Georges 'Entrückung' in the II. stringquartet op.10 (1908) and his conception of musical space.
  • Vis forfatter(e) (1999). Das 2. Streichquartett mit Gesang op. 10 von Arnold Schönberg - Historische Studie und Werkanalyse.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

2016–:
Transforming the Nordic - Music and Politics in Norway 1930–45 
Et internasjonalt forskerprosjekt etablert ved Senter for Griegforskning i kooperasjon med Universität Münster og Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG). Støttes av Goethe Institut Norwegen. Les mer her.

2017–2020:
(Un-)settling Sites and Styles: Performers in Search of New Expressive Means.
Delprosjekt i kooperasjon med Grieg Academy og Norwegian Artistic Research Programme. Les mer her.

2016–:
Grieg Research Guide - Online bibliography and work catalogue. 
Digitalt utviklingsinitiativ av Senter for Griegforskning, Universitetsbiblioteket (UBB) og Bergen Offentlige Bibliotek (BOB). Støttet med utviklingsmidler fra Nasjonalbiblioteket. Les mer her.

2012–2015:
Fartein Valen – Atonal nybrottsmann og modernistisk tradisjonsbærer – en kritisk-analytisk, historisk og edisjonsfilologisk studie
Forskerprosjekt. Prosjekteier: IMV, UiO. Finansiering: NFR, Frihum og UiO.
Nasjonalbiblioteket deltok med 20 % forskerstilling til etablering av kritisk-vitenskapelig verkfortegnelse.
Prosjektet sikter mot en ny forståelse av Fartein Valens stil, i sammenheng med en ny forståelse av Fartein Valens posisjon og rolle i norsk kultur- og musikkliv. Målet er å etablere en nær forbindelse mellom ny estetisk og historiografisk refleksjon over Valens verk, sammen med opparbeidelse av edisjonsfaglig kompetanse i forhold til Valens partiturer. En viktig side av dette blir å knytte en nær forbindelse til utøvere – solister, ensembler, kor og orkestre – slik at forskningen på Valen kan utdypes og realiseres i klingende form.

2009–2012:
Musical Expression in Transforming Cultures: A Comparative Study of Rudolf Kolisch's Performance Practice
The project is jointly funded by The Research Council of Norway under the funding scheme for independent projects in the humanities (FRIHUM).
Taking comparative analyses of Kolisch's recordings as a point of departure, this project's aim is to assess the expressive practice of an individual performer responding to shifting cultural contexts. This project's aim is to reassess the understanding of the Schoenberg school's aesthetic concepts and interpretive practice by analysing Kolisch's recordings of works from Beethoven, Schubert, Schönberg, and Webern.

Forskergrupper