Hjem
Arnulf Christian Mattess bilde

Arnulf Christian Mattes

Førsteamanuensis, Leder for Senter for Griegforskning, UiB
  • E-postArnulf.Mattes@uib.no
  • Telefon+47 481 44 938
  • Besøksadresse
    Lars Hillesgt. 3
    Rom 
    Ring mob. (+47) 48144938
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Faglige interesseområder:

Musikk fra det 19. og 20. århundre 

Musikk og modernisme

Musikk i Norden

Musikkhistorie og historiografi 

Musikk og erindring

Musikkvitenkapelig faghistorie og vitenskapsteori

Musikalsk framføringspraksis 

NRK.no, 26. august 2018: Då nazistane forsøkte å kuppe Grieg 

Ballade.no, 7. juni 2017: Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning

Forskning.no, 2. oktober 2016: Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen.

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fêtes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) –- LAWO - LWC 1116. [Booklet - Introductory essay].

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fartein Valen, Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio. Sæverud Museum, Bergen [Pre-concert talk].

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'. Fartein Valen Festival, Haugesund and Valevåg [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Bjørgan, Kjetil (2015). NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist. NRK Radio [Radio].  

Mattes, Arnulf Christian & Sandmo, Sigurd (2015). Introduksjon. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen. Edvard Grieg Museum, Bergen [Pre-concert talk].

Dagsland, Sissel Hamre & Mattes, Arnulf Christian (2015). Til Grieg-senteret med Fartein Valen. Bergen [Tidsskrift].  

Mattes, Arnulf Christian (2015). 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'. Fartein Valen Festival, Haugesund and Valevåg [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2014). Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR, Electron Festival, Genève [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian (2014). Verdenskrigen og modernismen i musikken. The war to end all wars – Fritt Ord arrangementserie Litteraturhuset, Oslo [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian (2013). Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo [Pre-concert talk].

Mattes, Arnulf Christian (2013). Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum, Oslo Academy of the Arts [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2013). the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music, Ultima Academy, Ultima Festival, Oslo [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Møller, Thomas Erma (2013). Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven, Åpen dag, Department of Music, UiO.

Mattes, Arnulf Christian (2012). Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012 [Booklet - Introductory essay]. 

Mattes, Arnulf Christian (2012). Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer, Faglig-pedagogisk dag, University of Oslo.

Undervisnings- og veiledningsområder:

Musikkhistorie (19. og 20. århundre), nordisk musikk, musikkestetikk, vitenskapsteori og faghistorie i musikkvitenskap, historisk framføringspraksis

Emner:

Bachelorprogrammet i musikkvitskap 

  • Griegstudier MVK104: valgfri emne, 15p., H2020 (emneansvarlig) 
  • Innføring i musikkvitenskap MVK 100, H2020. 

 

 

  • 2021. Rudolf Kolisch - Theorie der Aufführung. . I:
    • 2021. Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik - Lexikon Schriften über Musik.
  • 2021. Rudolf Kolisch - Tempo und Charakter in Beethovens Musik. . I:
    • 2021. Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik - Lexikon Schriften über Musik.
  • 2021. Fartein Valen’s atonal breakthrough. 30 sider.
  • 2020. What Else Can Grieg’s Historical Recordings Tell Us? Performance Practice as Musical Poetry. Studia Musicologica Norvegica. 25-40.
  • 2020. Walter Niemanns Rezeption der nordischen Musik.
  • 2020. The Eclipse Effects of Stardom: Edvard Grieg as a Challenge to National Musicology. History of Humanities. 131-150.
  • 2020. Spillerom Søndag/NRK P2/NRK klassisk - Om Anne-Marie Ørbeck.
  • 2020. Songs to Survive-Gunnar Kjeldaas‘ "Fangesongar frå Kirkenes".
  • 2020. Om musikalsk 'recycling': Grieg utenfor konsertsalen og som filmmusikk.
  • 2020. Nordic, Female, Composer. On Anne-Marie Ørbeck’s War-Time Compositions. 20 sider.
  • 2020. Litterær lunsj med Arnulf Christian Mattes.
  • 2020. Expressive Sites - Intimate Relationships.
  • 2019. “Monumentalism” in Norway’s Music 1930–1945. 14 sider.
  • 2019. Tveitt nå! Paneldebatt - Hardingtonar 2019, Norheimsund bibliotek.
  • 2019. Tonalitetskrisen i musikken. 98-101.
  • 2019. The “Nordic Ingredient” – Introduction. 7-10.
  • 2019. The Nordic Tone in Anne-Marie Ørbeck War-Time Compositions.
  • 2019. The Nordic Ingredient. European Nationalisms and Norwegian Music since 1905. Waxmann Verlag.
  • 2019. Sorg-Tvang-Motstand. Musikk i Falstad fangeleir.
  • 2019. Revival or Recycling? Introductory Reflections.
  • 2019. No Escape from Politics? On Grieg’s Afterlife in Norwegian Memory Culture. 14 sider.
  • 2019. NRK klassisk: Sesongåpning Bergen filharmoniske orkester med Mahlers 2. symfoni.
  • 2019. NRK Spillerom: Tysk veke i P2 - tysk spesial.
  • 2019. Music in times of crisis.
  • 2019. Intoxicating Oscilllations - On Schoenberg and Mach.
  • 2019. Franz Berwald: belysningar och reflektioner. Svensk tidskrift för musikforskning.
  • 2019. Edvard Grieg ble brukt i nazistisk propaganda under andre verdenskrig.
  • 2019. Celebrating the Nordic tone – fighting for national legacy: the Grieg Centenary, 1943 .
  • 2018. Til Grieg 175-årsdag - Innlegg til 'En time med Grieg'.
  • 2018. Sorg - tvang - motstand. Musikk i leirene 1940–45: Fra Grini til Kirkenes.
  • 2018. Reviving National Heritage? Edvard Grieg in Norwegian Music Historiography/Public History.
  • 2018. On the 'Un-settling' of 'Own Language'.
  • 2018. Notelangs: Grieg - Hva nå? Paneldebatt.
  • 2018. No Escape from Politics? Grieg beyond 1905.
  • 2018. Musikk i kamp - Grieg-jubileet 1943.
  • 2018. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 5-10.
  • 2018. Grieg's historical performances as musical poetry.
  • 2018. Fartein Valen, Inwardness, and Goethe's Mignon Songs .
  • 2018. Då nazistane forsøkte å kuppe Grieg. Ein propagandafilm skulle vere krona på verket, men floppa.
  • 2018. 1907–2007: Edvard Grieg in der norwegischen Erinnerungskultur.
  • 2018. "Die Gratulanten kommen" - Der Kampf um Griegs Erbe 1943. 19 sider.
  • 2017. Romantic or Sentimental? On Grieg’s Historical Recordings and the Musical Text.
  • 2017. Norwegian Monumentalism and German Propaganda 1930-45.
  • 2017. Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning. ballade.no.
  • 2017. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 5-8.
  • 2017. Inderlighet bak maktens beskyttende murer? Om Fartein Valens atonale gjennombrudd.
  • 2017. Grieg, history, and politics - Commemorating Grieg in 2007-1993-1943.
  • 2017. Forskere vil gjøre Fartein Valens musikk mer tilgjengelig.
  • 2017. Fartein Valen: Universalisten fra Valevåg - Seminar og paneldebatt.
  • 2017. Endring, ekspresjon og eksperiment – hva driver utviklingen videre hos Valen fra 1920-tallet til op. 28 og 29 seint 1930-tall?
  • 2017. Die Gratulanten kommen - Neue Forschung zum Grieg Jubiläum 1943.
  • 2016. Zur Kategorie des "Nordischen" in der norwegischen Musikgeschichte 1930-45. Archiv für Musikwissenschaft. 166-184.
  • 2016. The Sources of Fartein Valen's Aesthetic Theology.
  • 2016. Om musikerens oppgave: Adornos framførelsesteori - fortsatt relevant?
  • 2016. Observations and Speculations: On Valen's Sketches and 'Spiritual Exercises'.
  • 2016. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-9.
  • 2016. Kampen om arven etter Edvard Grieg 1943.
  • 2016. Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen.
  • 2016. Grieg Research Guide Project - An Intermediate Report.
  • 2016. Gjesteforelesning: Hvor går Griegforskningen?
  • 2016. Geschichtsschreibung und nationales Kulturerbe: Zur Griegforschung in Norwegen.
  • 2016. Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'.
  • 2016. Fetes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) - Booklet - Introductory essay - LAWO - LWC 1116 .
  • 2016. Fartein Valen og Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio.
  • 2016. Cosmopolitan Values in the Scores of Edvard Grieg.
  • 2016. Celebrating the Nordic Tone - the Grieg Centennials 1943.
  • 2016. "Die Gratulanten kommen". Fighting for Edvard Grieg's Legacy 1943.
  • 2015. Til Grieg-senteret med Fartein Valen.
  • 2015. Tempo and the rationalization of notation: From Beethoven to Grieg and Valen.
  • 2015. Re-Listening Stockhausen's 'Gesang der Jünglinge'.
  • 2015. Performance as critique. 19 sider.
  • 2015. NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist.
  • 2015. Listening to the Twentieth Century.
  • 2015. Leder. Studia Musicologica Norvegica. 3-5.
  • 2015. Innledning. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen.
  • 2015. German Tradition and Stylistic Emancipation: On Conceptions of Form in Fartein Valen's Violin sonata Op. 3.
  • 2015. German Depth and Nordic Inwardness? On Fartein Valen's Musical Poetics.
  • 2015. Geliebt und verrissen. Zur gespaltenen Rezeption von Griegs 'Sonate for Piano Violoncel' op. 36 (1883).
  • 2015. 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'.
  • 2014. Verdenskrigen og modernismen i musikken. Fritt Ord arrangementserie 2014.
  • 2014. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-9.
  • 2014. Konstruktive misforståelser. Om Beethoven i Valens fiolinsonate op. 3.
  • 2014. Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR à l'ère pré-Stockhausen.
  • 2014. Adorno, Schoenberg, Kolisch: Modernism, Performance and the Aesthetics of Resistance.
  • 2014. 'Opprørsmusikk'. Intervju med Oslo Student-TV.
  • 2013. ‘Keine Rührung – Erkenntnis!’ The Aesthetics of Espressivo in the ‘Performance Theories’ of Arnold Schoenberg and Rudolf Kolisch. Svensk tidskrift för musikforskning. 109-120.
  • 2013. the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music.
  • 2013. Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum Oslo Academy of the Arts.
  • 2013. Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Pre concert talk eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo, 08-03-2013.
  • 2013. Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven.
  • 2013. Notasjon og praksis: om hva som ikke står i partituret.
  • 2013. Musik als Gedicht-Kritik. Hans Zenders "Hölderlin lesen I" (1979).
  • 2013. Leder/editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-8.
  • 2013. From breakthrough to consolidation: A study in Fartein Valen's stylistic development.
  • 2013. Composer's intentions and performer's actions: On sketches and annotations in Valen's Violin sonata op. 3.
  • 2012. Vestens musikkhistorie. 18 sider.
  • 2012. Performing Modernist Identities: On the Construction of ‘Wiener Espressivo’ - Keynote lecture.
  • 2012. Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer.
  • 2012. Just a Matter of Good Taste? Critical Remarks on the Performance Practice of the Cadenzas to Beethoven’s Violin Concerto, Op. 61.
  • 2012. Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012. CD cover text.
  • 2011. What is 'Wiener espressivo'? On the Formation of a Performance Style.
  • 2011. Radiant Moments of Remembrance: on Sound Sheets in Schoenberg's Late Chamber Works. Twentieth-Century Music. 43-62.
  • 2011. From Riemann’s ‘History of Notation’ to Adorno’s ‘Theory of Reproduction’.
  • 2011. Fra romantikken til elektronika: nye perspektiver på klangflatens historie.
  • 2011. Committed Musicians: On Kolisch and Leibowitz's Actualisation of Beethoven in 1964.
  • 2011. Cinematic Influence? On Arnold Schoenberg's Time Charts for the String Trio Op. 45.
  • 2011. An Anti-Virtuoso's Actualization of Beethoven's Violin Concerto - Rudolf Kolisch: An Example of 20th Century Artistic Research?
  • 2010. The task of the performer: On Adorno's Theory of reproduction.
  • 2010. Revolusjon på Café Griensteidl: Om Ernst Machs betydning for den musikalske modernismen.
  • 2010. Arnold Schönberg's Death dance of the principles and the transformation of colours in his atonal music :. Studia Musicologica Norvegica. 122-132.
  • 2009. Om verkbegrepet i Wienerskolens oppførelsesteori.
  • 2008. Tekst, timbre og timing: Om Rudolf Kolischs interpretasjoner av Beethoven og Schönberg.
  • 2008. Schubert-Mysterier - Minifestival med Oslos strykekvartett - Programhefte med innledende essay og verkomtaler.
  • 2007. Reflected Colors – Reflective Forms: On the Interpretation of Arnold Schoenberg’s Late Chamber Music Works. 283.
  • 2007. On Arnold Schoenberg's Self-Reflective Expressionism.
  • 2007. Komponere med farger og toner. Om Schönbergs vei til tolvtonemusikken.
  • 2006. Zur Konstellation von Ausdruck und Spiel in Schönbergs Phantasy for Violin with Piano Accompaniment op. 47. 16 sider.
  • 2006. Glemme, fortrenge eller erindre? En modernist mellom nostalgi og melankoli - Om tonalitet i Arnold Schönbergs tolvtonemusikk.
  • 2006. Forrådte testamenter? Om Arnold Schönbergs forhold til den nye Wiener skolens oppførelseslære.
  • 2005. Hvordan låter månelys? Om Arnold Schoenbergs klangfargekomposisjoner.
  • 2005. Dialectic conflict or floating certainties? On Schoenberg's musical poetics and the interpretation of the String trio op.45.
  • 2004. Zur Konstellation von Spiel und Ausdruck in Schönbergs "Phantasy".
  • 2004. Fantastic moments and hexachord combinatoriality in Arnold Schönberg's "Phantasy" op. 47 (1949).
  • 2004. Adorno's beautiful passages - Schoenberg's moments of intensity.
  • 2002. Some historical and analytical remarks on Arnold Schoenberg's setting of Georges 'Entrückung' in the II. stringquartet op.10 (1908) and his conception of musical space.
  • 1999. Das 2. Streichquartett mit Gesang op. 10 von Arnold Schönberg - Historische Studie und Werkanalyse.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

2016–:
Transforming the Nordic - Music and Politics in Norway 1930–45 
Et internasjonalt forskerprosjekt etablert ved Senter for Griegforskning i kooperasjon med Universität Münster og Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG). Støttes av Goethe Institut Norwegen. Les mer her.

2017–2020:
(Un-)settling Sites and Styles: Performers in Search of New Expressive Means.
Delprosjekt i kooperasjon med Grieg Academy og Norwegian Artistic Research Programme. Les mer her.

2016–:
Grieg Research Guide - Online bibliography and work catalogue. 
Digitalt utviklingsinitiativ av Senter for Griegforskning, Universitetsbiblioteket (UBB) og Bergen Offentlige Bibliotek (BOB). Støttet med utviklingsmidler fra Nasjonalbiblioteket. Les mer her.

2012–2015:
Fartein Valen – Atonal nybrottsmann og modernistisk tradisjonsbærer – en kritisk-analytisk, historisk og edisjonsfilologisk studie
Forskerprosjekt. Prosjekteier: IMV, UiO. Finansiering: NFR, Frihum og UiO.
Nasjonalbiblioteket deltok med 20 % forskerstilling til etablering av kritisk-vitenskapelig verkfortegnelse.
Prosjektet sikter mot en ny forståelse av Fartein Valens stil, i sammenheng med en ny forståelse av Fartein Valens posisjon og rolle i norsk kultur- og musikkliv. Målet er å etablere en nær forbindelse mellom ny estetisk og historiografisk refleksjon over Valens verk, sammen med opparbeidelse av edisjonsfaglig kompetanse i forhold til Valens partiturer. En viktig side av dette blir å knytte en nær forbindelse til utøvere – solister, ensembler, kor og orkestre – slik at forskningen på Valen kan utdypes og realiseres i klingende form.

2009–2012:
Musical Expression in Transforming Cultures: A Comparative Study of Rudolf Kolisch's Performance Practice
The project is jointly funded by The Research Council of Norway under the funding scheme for independent projects in the humanities (FRIHUM).
Taking comparative analyses of Kolisch's recordings as a point of departure, this project's aim is to assess the expressive practice of an individual performer responding to shifting cultural contexts. This project's aim is to reassess the understanding of the Schoenberg school's aesthetic concepts and interpretive practice by analysing Kolisch's recordings of works from Beethoven, Schubert, Schönberg, and Webern.