Hjem
Det psykologiske fakultet
Forskerutdanning

Hva med veilederne?

Norge har hatt en formidabel vekst av doktorgradskandidater. Men hva med veilederne? En tredjedel av doktorgradskandidatene fullfører ikke.

Bente Wold og doktorander ved Det psykologiske fakultet 2017
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Hovedinnhold

Doktorgradskandidater er selve «kronjuvelen» i høyere utdanning; de er de mestselekterte, de gjennomfører en krevende «akademisk maraton» på 3–4 år, de holder et høyt akademisk nivå, de betyr svært mye for forskningen her til lands og de er viktige for rekrutteringen til vitenskapelige stillinger både innenfor og utenfor akademia. Til tross for dette fullfører bare 2 av 3, stadig flere bruker lengre tid enn planlagt før de disputerer og stadig færre vil bli forskere. Bør vi bekymre oss når det er høyere frafall på doktorgradsnivå enn i videregående skole, samt at færre vil bli forskere? Eller er ikke det så viktig at alle når målstreken eller skal bli forskere?

- Å være doktorgradsveileder handler derfor ikke bare om viljen, men også om kapasiteten til veilederne.

 

Kronikk i Forskerforum av Rune Krumsvik, Institutt for pedagogikk og forskerskoleleder for Western Norway Graduate School of Educational Reserach II.

Les hele kronikken