Det psykologiske fakultet
Refusjon av utgifter for studenter tilknyttet Det psykologiske fakultet

Refusjon av utgifter for studenter

Er du student tilknyttet Det psykologiske fakultet kan du søke om refusjon av merutgifter for reise til praksissted eller utgifter ved innsamling av data til bachelor- eller masteroppgave.

Universitetet i Bergen har tatt i bruk Direktoratet for økonomiforvaltning (DFØ) sin løsning "Betalmeg". I denne løsningen sender du inn søknad om refusjon av merutgifter du har hatt i forbindelse med dine studier.

Reise til praksissted

Gjelder reise til praksissted for disse studieprogrammene:

• Bachelorprogram i spesialpedagogikk
  • Masterprogram i barnevernsarbeid
  • Masterprogram i spesialpedagogikk
  • Masterprogram i logopedi
  • Profesjonsstudium i psykologi
  • 5-årig lektorutdanning (se eget punkt lenger nede)
  • Ett-årig PPU (se eget punkt lenger nede)

Kostnadene må være på billigste måte, det er i de fleste tilfeller månedskort, ukeskort eller klippekort, ikke enkeltbilletter. Bruk av egen bil kan i særskilte tilfeller bli godkjent. Dette må du søke om i forkant av praksisperioden.

Du kan ikke søke om å få dekka utgifter på forhånd.

Utgifter til datainnsamling

Maksimal refusjon er for:

• Bacheloroppgave 2000,- per oppgave
  • Masteroppgave 2600,- per oppgave

Utgifter som ikke blir dekket:

• Konferanse- og kursutgifter
  • Bokinnkjøp
  • Kopiering av artikler
  • Utstyr

Du kan ikke søke om å få dekka utgifter på forhånd.

Dokumentasjon

Alle utgifter må dokumenteres. Dokumentasjonen må vise hva utgiften gjelder og at utgiften er betalt, slik som en kvittering. Kontoutskrift holder ikke.

Husk at digitale Skysskvitteringer kun er tilgjengelige i 3 måneder.

Slik søker du refusjon

1. Legg inn kontonummer i Studentweb

Legg inn kontonummeret ditt i Studentweb før du søker om refusjon. Det er et felt for å legge inn under "Min profil". Du kan endre kontonummer i Studentweb når som helst. UiB bruker denne informasjonen til å registrere deg i vårt refusjonssystem, Betalmeg.

Frist å legge inn kontonummer er 1. september/1. februar.

2. Meld inn i UiBhjelp at du har lagt inn kontonummer og at du søker om om refusjon.

Når du har en utgift du ønsker å få refundert og har lagt inn kontonummeret ditt, meld inn til UiBhjelp eller info.psyfa@uib.no.

3. Vent på e-post fra UiB med skjema for innhenting av person- og bankopplysninger

Du vil motta en e-post med et saksnummer (på formen Ixxxx-xxxx) og overskriften «Welcome to the University of Bergen- visitor information / Velkommen til Universitetet i Bergen- besøksinformasjon».

Fyll ut informasjonsskjema som det er lenka til i eposten.

I perioder med mange refusjonssøknader, som etter praksisperioder, kan dette registreringsarbeidet ta noe tid. Vær også obs på at e-posten kan havne i søppelposten.

4. Vent på e-post fra Betalmeg

Du vil så få en epost med veiledning til pålogging og registrering av refusjonskrav i Betalmeg.

5. Søk om refusjon i Betalmeg

Logg deg inn på Betalmeg ved hjelp av lenken du mottok. Du må benytte BankID eller tilsvarende når du logger inn.
Noen punkter til hjelp med dette:

• Dato skal være siste dag i praksis eller internship, eller siste dag for datainnsamling.
  • Formål skal være studieprogram og emne du har hatt utgifter i forbindelse med (for eksempel Bachelor i spesialpedagogikk, SPED102)
  • Kostnadsfordeling skal ikke endres (standard)
  • Utgiftstype skal være
    • For reise til og fra praksissted: "Kollektiv transport"
      • Dersom du på forhånd har fått godkjent bruk av bil, skriver du i beskrivelsesfeltet inn antall kilometer, hvilken strekning du har kjørt, antall eventuelle bompasseringer/fergeturer og viser regnestykket som gir totalbeløpet du ber om i refusjon. Vi refunderer 1 kr per kilometer.
        • Velg da "Arbeidsreise hjem/arbeid" som utgiftstype
  • Kostnadstilordning skal ikke endres når du laster opp vedlegg
  • Trenger du hjelp til utfyllingen? Se veiledning for utfylling av reiseregning. Du kan også se infosiden om Betalmeg for mer hjelp

Søknaden blir nå sendt til kontroll og godkjenning. Vær oppmerksom på at søknaden kan bli sendt i retur til deg dersom det er behov for flere opplysninger. Etter at du har gjort endringer må du sende inn søknaden på nytt.

6. Utbetaling

UiB har utbetaling av reiseregninger og refusjoner to ganger i måneden. Normalt vil pengene være utbetalt etter ca. én måned.

PPU og lektorstudenter på 5LU

Studenter på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og lektorstudenter på 5LU følger samme fremgangsmåte som over, men har noen unntak når det gjelder utfyllingen av reiseregningen i Betalmeg:

• endre kostnadsfordeling til "annen" (ikke standard).
  • kontroller at kostnadssted er PSFAK administrasjon, og at
  • arbeidsordre (K7) er "Praksis PPU og lektorutdanning".

Utfylling av reiseregning
skjermdump