Hjem
Det psykologiske fakultet
Styrer og utvalg

Ansettelsesutvalgene

Ansettelsesutvalgene behandler ansettelser av midlertidige forsknings- og undervisningsstillinger og rekrutteringsstillinger, og midlertidige og faste forskerstillinger, ved Det psykologiske fakultet.

Hovedinnhold

Ansettelsesutvalg for midlertidige undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger

Utvalget vil behandle både midlertidige undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger. Innbefattet i mandatet til dette utvalget er vedtak om ansettelser og forlengelser. 

Sammensetning i perioden 01.08.2025 - 31.07.2029

  • Medlem: dekan Stine Lehmann (leder)
    • Varamedlem: prodekan Torbjørn Torsheim
  • Medlem – førsteamanuensis Ali Teymoori (arbeidsgiverrepresentant)
    • Varamedlem - professor Gunn Elisabeth Søreide
  • Medlem – stipendiat Nawar Sayyad (arbeidsgiverrepresentant, fungeringsperiode til 31.07.2026)
    • Varamedlem: stipendiat Tine Tronrud (fungeringsperiode til 31.07.2026)
  • Medlem – førsteamanuensis Helge Holgersen (arbeidstakerrepresentant) 
    • Varamedlem - (ubestemt)
  • Medlem – student Trym Ruud (studentrepresentant, fungeringsperiode til 31.07.2026)
    • Varamedlem – (ubestemt)

Hjemmel
Reglement for ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger, rekrutteringsstillinger og lederstillinger på åremål for Universitetet i Bergen (UiB), punkt 4.2:
«Ved ansettelse i midlertidige undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger skal ansettelsesutvalget ha dekanen som leder og fire medlemmer. To av medlemmene skal representere arbeidsgiver, ett medlem tjenestemennene og ett medlem studentene. Det oppnevnes personlige varamedlemmer for lederen og medlemmene.».

Retningslinje (saksbehandlingsprosedyre)

  • Hver sak nummereres fortløpende innenfor hvert år.

  • Saker behandles primært på sirkulasjon.

  • Saker skal behandles i henhold til gjeldende lover og regler.

  • Saksforelegg med vedlegg sendes ut elektronisk.

  • Medlemmene av ansettelsesutvalget har selv ansvar for å melde fravær og inhabilitet.

  • Ansettelsesutvalget medlemmer gis frist på tre virkedager til å gi tilbakemelding om saken. Dette gjøres elektronisk.

  • Utvalget må vurdere om innstillingen bygger på et forsvarlig, saklig grunnlag ut fra de kvalifikasjonskrav og behov som fremgår av utlysning og stillingsbeskrivelse, sakkyndig bedømmelse og personlig egnethet mv.

  • Ansettelsesutvalget er beslutningsdyktig om minst halvparten av medlemmene deltar og gir tilbakemelding. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.

  • Dersom enighet ikke oppnås i en ansettelsessak, skal det holdes møte.

Ansettelsesutvalg for forskerstillinger

Utvalget vil behandle både faste og midlertidige forskerstillinger. Innbefattet i mandatet til dette utvalget er vedtak om ansettelse, oppsigelse og avskjed, samt ordenstraff og suspensjon.

Sammensetning i perioden 01.08.2025 - 31.07.2029

  • Medlem: dekan Stine Lehmann (leder)
    • Varamedlem: prodekan Torbjørn Torsheim
  • Medlem – professor Gunn Elisabeth Søreide (arbeidsgiverrepresentant)
    • Varamedlem - professor Hege Høivik Bye
  • Medlem – førsteamanuensis Ali Teymoori (arbeidsgiverrepresentant)
    • Varamedlem: professor Helge Molde
  • Medlem – førsteamanuensis Helge Holgersen (arbeidstakerrepresentant) 
    • Varamedlem - (ubestemt)
  • Medlem – førsteamanuensis Rune Raudeberg (arbeidstakerrepresentant) 
    • Varamedlem - (ubestemt)

    Hjemmel
    Personalreglement for Universitetet i Bergen (UiB)» punkt 8:
    «Ansettelsesrådet for forskerstillinger har dekanen som leder og fire medlemmer. To av medlemmene skal representere arbeidsgiver og to er fra arbeidstakersiden. Fakultetsstyret oppnevner de to representantene fra arbeidsgiversiden, samt vara for disse, etter forslag fra dekanatet. De to representantene fra arbeidstakersiden, samt vara for disse, oppnevnes etter forslag fra tjenestemannsorganisasjonene.».

    Retningslinje (saksbehandlingsprosedyre)

    • Hver sak nummereres fortløpende innenfor hvert år.

    • Saker behandles primært på sirkulasjon.

    • Saker skal behandles i henhold til gjeldende lover og regler.

    • Saksforelegg med vedlegg sendes ut elektronisk.

    • Medlemmene av ansettelsesutvalget har selv ansvar for å melde fravær og inhabilitet.

    • Ansettelsesutvalget medlemmer gis frist på tre virkedager til å gi tilbakemelding om saken. Dette gjøres elektronisk.

    • Utvalget må vurdere om innstillingen bygger på et forsvarlig, saklig grunnlag ut fra de kvalifikasjonskrav og behov som fremgår av utlysning og stillingsbeskrivelse, sakkyndig bedømmelse og personlig egnethet mv.

    • Ansettelsesutvalget er beslutningsdyktig om minst halvparten av medlemmene deltar og gir tilbakemelding. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.

    • Dersom enighet ikke oppnås i en ansettelsessak, skal det holdes møte.