#RealUtfordring – Med realfag kan IKEA redde flere møbler
14 studenter ble sluppet løs i et tomt(!) varehus på IKEA. Klarte de å løse oppgaven, eller ble det for spennende med hele 38.000 kvadratmeter å boltre seg på? Se mer i videoen under.
#RealUtfordring med IKEA: Løsningen
Hovedinnhold
– Jeg tror vi har sett ting her i dag, som vi kan implementere hos IKEA.
Det var konklusjonen fra Siri Furevik Norhagen, bærekraftsdirektøren i IKEA Norge, da hun ble presentert løsningen på denne vårens #RealUtfordring ved Universitetet i Bergen. Denne gangen i samarbeid med IKEA.
Siri Furevik Norhagen, bærekraftsdirektøren i IKEA Norge sammen med de 14 realfagsstudentene som deltok i denne utgaven av #RealUtfordring.
Tre millioner møbler hvert år
Hvert år kaster vi nordmenn over tre millioner møbler. Smak litt på det. Mange av disse møblene kommer fra IKEA. Derfor har IKEA, med bærekraftsdirektøren i spissen, bedt realfagsstudenter ved UiB om hjelp. Utfordringen lød som følger. Hva kan IKEA gjøre for å bidra til at færre kaster møbler, men heller reparerer eller selger møblene videre til noen som kan ha mer nytte av de?
#RealUtfordring fra IKEA: Les hele oppgaven her
Flere kloke hoder
Studentene Anna, Johanne, Dhilany og Christina diskuterer løsning.
Vi samlet et bredt spekter av realfagsstudenter. Hele 14 stykker fra ulike retninger som matematikk, kjemi, fysikk, informatikk og geologi. Studentene startet med å sette seg godt inn i oppgaven, og brukte mye tid på å gjøre research.
– Det jeg liker med denne utfordringen, er at det er et veldig reelt problem i samfunnet vårt i dag. Og at det er noe vi faktisk kan gjøre noe med, sier Ruben Wespestad som studerer fysikk.
Utfordringen måtte løses på en slik måte at det er innenfor IKEA Norge sitt mulighetsrom å gjøre noe med det. Dermed kunne for eksempel ikke oppgaven løses ved at møbler designes annerledes, eller ved å bytte ut materialer. Altså måtte studentene sette seg godt inn i varehusets allerede eksisterende tilbud og ordninger, og heller se på muligheter for å videreutvikle disse. Med realfag i bunn hadde de alle forutsetninger for å lykkes.
Bruk og kast
For å få et godt innblikk i bruk og kast mentaliteten hos mange forbrukere, var studentene på befaring hos BIR i Rådalen. Her fikk de med egne øyne se hvor mye møbler som kastes. Det gjorde sterkt inntrykk på studentene da de fant helt nye IKEA-møbler som hadde endt sin skjebne her.
Matematikkstudenten Johanna ble sjokkert over å se helt bruksfine møbler hos BIR Avfallsdeponi i Rådal.
To dager og 14 studenter
Studentene hadde to dager på seg til å komme opp med en løsning som skulle presenteres for IKEA. De ble delt inn i tre ulike grupper som skulle jobbe med å videreutvikle eksisterende løsninger. Timene gikk fort, og pulsen steg opptil flere ganger hos deltakerne. En av de som fikk kjenne på dette var Johanne Holmøy, som studerer anvendt matematikk.
– Nå kommer IKEA om en time. Vi må begynne å få på plass hvem som skal si hva!
Realfagsstudentene fikk boltre seg en hel dag på et tomt IKEA-varehus, og fikk stille spørsmål til Bærekraftsdirektøren i IKEA, Siri Furevik Norhagen.
Spenningen var til å ta og føle på idet bærekraftsdirektøren hos IKEA ankom rommet.
– Jeg er veldig nervøs for presentasjonen. Jeg håper hun liker det vi har kommet frem til, svarer Johanne på spørsmål om hun er klar.
Løsningen
Etter intense dager med mye hjerneaktivitet og til tider hete diskusjoner blant studentene, var det nå tid for å presentere løsningen på #RealUtfordring.
De tre gruppene presenterte hver sin løsning, som til slutt var blitt til en del av én felles løsning for hvordan IKEA kan bidra til at færre kaster møbler.
Studentene hadde sammen kommet frem til at det mest fornuftige og mest kostnadseffektive, ville være å videreutvikle den eksisterende IKEA-appen.
– Vi har valgt å videreutvikle den appen IKEA allerede har, og legge til en gjenbruksfunksjon, der folk kan kjøpe og selge brukte møbler. Via IKEA, forklarer Johanne.
Løsningen vil kunne implementeres nokså smertefritt, ved å ta i bruk flere av de løsningene som finnes på nettsidene til IKEA i dag. Studentene hadde sett på alt fra hvordan logistikken av returnerte møbler kan koordineres, til hvordan tilbudet kan markedsføres ut til forbruker.
Som studentene selv sa. «Det skal være like naturlig å returnere møbler som å pante flasker».
Strålende levert
Det var tydelig at Bærekraftsdirektøren i IKEA, Siri, likte det hun hørte.
– De har brukt både kreativitet og realfagskompetansen på en helt fantastisk måte. Jeg er virkelig, virkelig imponert.
Og tør vi minne om hva den beste tilbakemeldingen studentene fikk var? Nemlig at løsningen i aller høyeste grad kan iverksettes hos IKEA!
Studentene er lettet og glad over å motta strålende tilbakemelding på løsningen fra IKEA, og kan endelig ta en velfortjent hvil.
Følg @realfaguib på Instagram og TikTok for flere oppdateringer på #RealUtfordring.