Universitetshagene
BERGEN BOTANISKE HAGE

Hvilket juletre skal jeg velge?

I Bergen botaniske hage kan du i desember se ulike treslag som er eller var vanlige å bruke som juletrær.

Juletreutstilling
Heidi Lie Andersen

Fra gammelt av var det julefuru som ble brukt som juletre i Hordaland. Det ble boret hull i stammen for å sette inn ekstra greiner, slik at det skulle ligne på den klassiske Edelgrana fra Tyskland som var forbildet. Langs kysten kunne en også lage seg tre av einergreiner og kosteskaft. Dette var tradisjonen fra før siste verdenskrig og langt fram mot 1990-tallet for mange. Først med juletretogene fra Hallingdal kom for alvor grana til Bergen. Her har det skjedd mye forandringer også de seineste årene. Treet har endret fasong ganske kraftig, det skal være formklipt og tett, og helst av edelgran (slekten Abies), som ikke drysser barnåler, eller kunstig tre som kan gjenbrukes.

I krysset mellom Fjellhagen og Japanhagen i botanisk hage har vi laget en liten juletreskog, hvor du kan se på de ulike treslagene som har vært brukt som juletre.

Velkommen til Botanisk hage i desember!