Universitetshagene
Gavetips

Bok om Arboretet, gave til hvem som helst

Vet du ikke hva du skal kjøpe i gave? Hva med boken "Levende museum og botanisk skattkammer - Arboretet på Milde 50 år"?

Arboretboken i vinterlandskap
Bjørn Moe

Kronprins Harald plantet en eik («kongeeika») den 27. mai 1971, og dermed markerte den offisielle åpningen av Arboretet. Forut for dette, lå det flere års arbeid med planlegging og utredninger, og det var Fritz C. Rieber som hadde regien. Hvorfor ble det etablert et arboret på Milde, og hva skulle det inneholde? Dette er beskrevet i detalj i jubileumsboka.

Her er historien om hvordan Arboretet ble til og om hvordan det har utviklet seg gjennom årene som er gått: til et botanisk skattkammer og et høyst levende museum. Historien er rikt illustrert med bilder av det du kan finne og oppleve der i dag – og selvsagt med tanker og ideer om hva Arboretet kan og bør være i fremtiden.

Arboretet er kanskje mest kjent for rhododendron, og det er naturlig at den har fått en grundig omtale. Boka tar for seg de ulike årstidene, og hva du kan oppleve av planter, attraksjoner og hvordan området kan brukes til rekreasjon og friluftsliv. Boka forteller historien til Arboretets venner og betydningen av det frivillige arbeidet. Hvordan er samarbeidet mellom Stiftelsen Det norske arboret og Universitetet i Bergen, og hvorfor ble Botanisk hage flyttet til Milde? Disse spørsmålene og mye mer får du svar på i boka.

Kort sagt, dette er blitt en vakker bok som er rikt illustrert og vil være til glede for alle som er interessert i Arboretet og plantene der, men også for dem som bruker området til rekreasjon og friluftsliv.

Boken kan kjøpes hos bokhandelen Norli  til kr 450,-. Selges også i Museumsbutikken for kr 450,-.