Nyhetsarkiv for Forskning

Det femte arrangementet i Ocean Futures 2030-serien var et samarbeid mellom UiB og Frankrikes ambassade til Norge for å diskutere økt kunnskap om havet på tvers av sektorer. Se opptak fra arrangementet her.
– Ikke i noen andre deler av landet enn i Oslo er det et flertall for dette, sier Ingrid Kvåle Faleide, som forsker på folks holdninger til ulike fornybare energikilder.
Førsteamanuensis Mali Husby Rosnes arbeider med å øke farten på kjemiske reaksjoner, blant annet til produksjon av medisiner, gjødsel til matproduksjon, og utvikler mer effektive solceller. Sånn bidrar hun til å redde verden med sin realfaglige kunnskap.
Videoer om menns seksuelle helse trender på sosiale medier. – En vanlig misoppfatning er at sterilisering alltid er reversibelt, sier UiB-forsker Patrick Juliebø-Jones som har studert fenomenet.
Forskere ved Universitetet i Bergen har vært helt sentrale i CERNs historie og utvikling, og har bidratt til banebrytende forskning innen kjerne- og partikkelfysikk.
En torskestudie fra en gruppe forskere ved Institutt for biovitenskap, UiB, konkluderer med at de mest vanlige erstatningsstoffene for kjemikaliet BPA er like skadelige som stoffet det erstatter.
Gynekolog Marit Sandberg har vært på skattejakt i norske helseregistre for å finne ut hvordan det går når kvinner med medfødt hjertesykdom blir gravide og føder barn. Hun har gjort flere positive funn, selv om det å bli gravid med hjerteproblemer ikke er risikofritt.
Å være utsatt for luftforurensing over lang tid og å ha lite grøntområder rundt seg, øker risikoen for å bli innlagt på sykehus med luftveislidelse, viser ny UiB-studie.
Samlivsproblemer er ikke like uvanlig å ta opp på legekontoret som en kanskje skulle tro. I en ny studie fra UiB kommer det frem at hver fjerde pasient diskuterer eget parforhold med fastlegen. – Helsepersonell kan ikke se bort fra hvilken påvirkning parforholdet har på vår fysiske og psykiske helse, sier doktorgradsstipendiat Siri Dalsmo Berge.
Nye europeiske retningslinjer anbefaler at blodtrykket bør ligge på et betydelig lavere nivå enn tidligere anbefalt for voksne som mottar blodtrykksenkende medisiner.
Yan Li mottar prestisjefull forskningsstøtte til jakten på å forutsi forekomsten av monsterbølger. Slike bølger utgjør en trussel for skip og infrastruktur, og oppstår stadig hyppigere som følge av klimaendringene.
Forskarar ved Universitetet i Bergen, Haukeland Universitetssjukehus og Folkehelseinstituttet har undersøkt samanhengar mellom nivå av miljøgifter i blodet og pubertetsutvikling hjå 300 gutar i Bergen. Resultata viste at dei med høgare nivå av miljøgifter kom seinare i puberteten.
Jenter som starter å bruke snus før de har fylt 15 år, har om lag tre ganger så høy risiko for å få symptomer på astma, viser en ny studie fra Universitetet i Bergen.
UiB-forskerne Jeppe Kolding og Ragnhild Overå sitt SmallFish4Food er ett av fem norske prosjekt som mottar støtte for forskning på bærekraft i praksis gjennom en pilot i regi av Global Research Council, med finansiering gjennom Norges forskningsråd.
For første gang har forskere fra ulike Trond Mohn-sentre arrangert et synergisymposium for å undersøke samarbeidsmuligheter seg imellom. De tre sentrene som deltok skal snart samlokaliseres ved UiB i forbindelse med opprettelsen av et nytt stamcellesenter.
Stadig flere nordmenn velger å tegne privat helseforsikring. Ny forskning fra UiB viser at dette legger et press på fastlegene om å henvise til spesialist, selv om det kanskje ikke er nødvendig. – Et tegn på at fastlegenes portvaktrolle er i ferd med å forvitre, mener forsker Jørgen Breivold.
En ny studie avslører kunnskapshull hos norske offentlige tannleger i behandlingen av skader på tenner som følge av slag, fall og spark.
De fleste har kanskje sett nyheten om at blåhval parrer seg med finnhval. Det som ikke er kommet frem er at et 150 år gammelt blåhvalskjelett fra hvalsamlingen til Universitetsmuseet i Bergen har gitt viktige bidrag til denne oppdagelsen.

Sider