Hjem

Det humanistiske fakultet

møt en professor

Jill Walker Rettberg: Elsker litteratur og teknologi

Hun er datanerd og litteraturviter og forsker på hvordan vi forteller historier på nettet.

jillwalker_09.png

Bilde av professor Jill Walker Rettberg
DRØMMEJOBBEN: – Det beste med å være professor? Å lese en ny bok som analyserer det siste som skjer innen digital kultur, og vite at det å lære enda mer om det jeg synes er aller mest fascinerende faktisk er jobben min, sier Jill Walker Rettberg.
Foto:
Eivind Senneset

Jill Walker Rettberg har alltid elsket litteratur. Hun vokste opp med en far som var programmerer, så hun spilte også dataspill og lærte å programmere. Da hun i 1993 fikk tilgang til internett fantes det ikke søkemotorer enda, men kataloger med lister over forskjellige typer websider. Da hun kikket etter litteratur var en av kategoriene hypertekstlitteratur.

– Det hadde jeg jo aldri hørt om så jeg måtte selvfølgelig utforske det, og endte opp med å skrive hovedoppgave om temaet, og etter hvert også doktoravhandling. Jeg har alltid elsket å kunne forske på det som er helt nytt i kulturen vår, forteller Walker Rettberg.

Hvordan vil du beskrive faget digital kultur?

– På digital kultur studerer vi hvordan mennesket møter teknologien. Jeg er mest opptatt av de estetiske sidene, som hvordan vi skaper fortellinger og kunst på nettet. Jeg syns det er like viktig å se på hverdagsuttrykkene folk flest skaper på Instagram og Tumblr som å studere nettkunst og elektronisk litteratur. Andre i faggruppen forsker på tema som kjønn og teknologi og på teknologihistorie. 

Walker Rettberg forsker blant annet på digitale selvrepresentasjoner, fra selfies og blogger til kvantitative måter vi representerer oss selv på gjennom tall, kart, grafer og visualiseringer.

– Akkurat nå ser jeg på hvilke metaforer som går igjen i science fiction og i massemedier for å beskrive forholdet mellom mennesker og teknologi.

– Selv om det er mye teknologikjærlighet i science fiction er det også et gjenvendende motiv at mennesker blir fanget av teknologien. Det samme ser vi i massemedier som ofte uttrykker bekymring for alle som er oppslukt av telefonene sine, påpeker hun.

Hvor mye overvåkning er bra?

Utviklingen innen digital kultur skjer utrolig raskt. Bare de siste fem årene har nettet blitt langt mer visuelt, og sosiale medier mer og mer allestedsnærværende.

– Vi hopper over etiske valg og lar være å ta diskusjoner i offentligheten fordi teknologien utvikles så fort. Her er det mange problemstillinger og mye som gjør forskning på feltet viktig, mener Walker Rettberg.

Er det greit for foreldre å GPS-spore tenåringene sine bare fordi det er standardinnstillingen i iPhonen deres? Hvor går grensene for hva Google eller PST bør kunne få vite om hva du gjør på nettet? Bør politifolk ha på seg kamera? Hva har det å si for demokratiet at Facebooks og avisenes algoritmer viser deg andre nyheter enn det en annen borger får se?

– Dette er temaer humanister trenger å vite mer om og å engasjere seg i, understreker hun.

Ser hva som skjer

Walker Rettberg finner inspirasjon og ideer i mange kanaler. Hun leser mye, særlig på nettet, men også i fagbøker, tidsskrifter og aviser. Hun følger mange forskere, journalister, bransjefolk, politikere og studenter på Twitter og Facebook, og er innom stort sett hver dag.

– Jeg leser også mange blogger gjennom en RSS-leser, og jeg har satt opp et varsel slik at jeg får beskjed fra Google Scholar og Academia.edu hver gang det kommer en ny artikkel som siterer en artikkel i samlingen min eller som har visse nøkkelord i seg.

Professoren er dessuten på mailing-lister for forskere innen faget, og finner særlig Association of Internet Researchers sin liste nyttig. Hun synes også konferanser er strålende møteplasser for å få oversikt over hele fagfeltet.

– Ny forskning er selvfølgelig viktig, men jeg får vel så mange ideer fra ting som skjer: for eksempel at en hashtag for en politisk bevegelse blir mye brukt på Twitter, eller at et forsikringsselskap nå gir avslag på livsforsikring mot at du går med skritteller som sender informasjon om hvor flink du er til å trene.

– For meg skjer forskningen når jeg kobler eksempler med teorier og finner sammenhengene.