Institutt for politikk og forvaltning
Event: GOV-Day

Studentledet GOV-Day: (Hva) må demokratiet levere for å overleve?

Bli med 3. mai i Universitetsaulaen for å diskutere med våre MA-studenter, statsviter Bo Rothstein og instituttets stab når GOV-Day arrangeres for første gang.

Institutt for politikk og forvaltning ønsker deg velkommen til å feire forskning og studentarbeid innen politikk, offentlig administrasjon, politikkutforming og styring på vår aller første GOV-dag. Dagen er dedikert til refleksjoner om "Hva må demokratiet levere for å overleve?"

Globalt opplever demokratier tilbakegang. Blant befolkningen er det de unge menneskene som har minst tro på demokratiet. I møte med flere globale kriser – bør vi stille spørsmål ved demokratiets evne til å levere? Har demokratier over hele verden progressive løsninger på klimakrisen, ulikheter og migrasjon? Hvis ikke, kan demokratier overleve? For å diskutere et av de mest presserende problemene i vår tid, har vi invitert den svenske statsviteren Professor Bo Rothstein fra Universitetet i Gøteborg til å utfordre våre studenter og inviterte paneldeltakere til debatt.

GOV-dagen har en del som er kun for inviterte, for våre studenter og ansatte (kl. 09.30–12.30), og en åpen del der alle kan delta på (kl. 13.00–15.00). De to delene knyttes sammen med lunsj for de som er invitert til den lukkede delen og kaffe/te for de som kommer for å delta på den offentlige delen. Den lukkede delen inkluderer studentledete aktiviteter, der masterstudenter fra våre to masterprogrammer, i politikk og forvaltning og Politics and Governance of Global Challenges, vil presentere sine arbeider. Her vil også instituttets forskningsgrupper presentere seg for studentene i et speed-dating-format.