Det medisinske fakultet

Guri Rørtveit er ny direktør ved Folkehelseinstituttet

Instituttleder ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Guri Rørtveit, har fått jobben som ny direktør ved Folkehelseinstituttet.

Guri Rørtveit
Etter sju år som instituttleder for Institutt for global helse og samfunnsmedisin, går Rørtveit over til nye oppgaver i FHI.
Amanda Schei

Rørtveit har hatt jobben som instituttleder ved instituttet i over sju år. Hun har bakgrunn som professor i allmennmedisin.

– Samspillet mellom samfunn og individuell helse har alltid interessert meg og jeg gleder meg til å arbeide for bedre folkehelse sammen med de dyktige fagfolka ved Folkehelseinstituttet. Direktørjobben gir meg en unik mulighet til å bidra til å tilrettelegge for god helse, seier Guri Rørtveit i en pressemelding fra Helse- og omsorgsdepartementet.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol er svært fornøyd med tilsettingen av Rørtveit:

– Hun er uten tvil godt kvalifisert med sin lange og brede erfaring både som lege og forsker - og som leder for sterke kunnskapsmiljø. Jeg ser fram til et godt samarbeid med henne og Folkehelseinstituttet framover, sier hun.

Startet ved UiB første gang i 1997

Rørtveit ble uteksaminert som lege fra Universitetet i Trondheim i 1991. I 1997 startet UiB-karrieren hennes, da hun ble tilsatt som universitetslektor i femti prosent stilling ved Seksjon for allmennmedisin UiB. Samtidig jobbet hun femti prosent som bydelslege ved Ulriksdal legesenter. I 2004 fullførte hun sin doktorgrad i medisin ved Universitetet i Bergen, og hun ble oppnevnt som professor i allmennmedisin ved UiB i 2009.

Rørtveit har også vært forskningsleder ved Allmennmedisinsk forskingsenhet i Bergen ved UNI Research Helse (nå NORCE) før hun i 2016 takket ja til jobben som instituttleder ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin.

Guri Rørtveit tiltrer stillingen etter avtale med Helse- og omsorgsdepartementet og ble offisielt utnevnt i statsråd onsdag 20. desember.